دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 77-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ESFARAYENUMS. REC.1399.005


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S H, Pirouzeh R, Zhianifard A, Eydi F, Sadeghi A. Clerkship from the Perspective of Medical Students: A Mixed Methods Study. North Khorasan University of Medical Sciences 2024; 15 (4) :67-77
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2871-fa.html
حسینی سید حمید، پیروزه راضیه، ژیانی فرد اکرم، عیدی فرشته، صادقی احمد. وضعیت دوره‌های کارآموزی و کارورزی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی؛ یک مطالعه کمی و کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1402; 15 (4) :67-77

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2871-fa.html


1- استادیار گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
2- استادیار گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران
3- دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران
5- استادیار گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران ، ahmadsadeghi1363@gmail.com
چکيده:   (414 مشاهده)
مقدمه: یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه‌های علوم پزشکی تربیت نیروی انسانی کاردان و متخصص است که با توجه به نیازهای جامعه، بتوانند توانایی و کارایی لازم را کسب کنند. تربیت کارآموز مسئله‌ای جدی در امر آموزش محسوب می‌شود؛ لذا، بررسی وضعیت موجود، شناسایی مشکلات موجود در تربیت کارآموزان دانشجو و رفع این مشکلات موجب تحقق اهداف یادگیری و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی‌درمانی خواهد شد. هدف مطالعه حاضر بررسی وضعیت دوره‌های کارآموزی و کارورزی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی اسفراین بود.
روش کار: این مطالعه کمی و کیفی درباره 163 نفر از دانشجویان رشته‌های بهداشت عمومی، پرستاری و فوریت پزشکی انجام گرفت. فاز کمی با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد و به‌منظور بررسی وضعیت دوره کارآموزی و کارورزی دانشجویان انجام گرفت. فاز کیفی نیز با هدف شناسایی چالش‌های موجود در کارآموزی و کارورزی از دیدگاه دانشجویان، با استفاده از مصاحبه فردی و بحث گروهی متمرکز انجام گرفت.
یافته‌ها: وضعیت آموزش دوره کارآموزی با میانگین استاندارد 47/3 در حد نسبتاً خوب ارزیابی شد. علی‌رغم اینکه وضعیت کارآموزی دانشجویان در دوره همه‌گیری کرونا در وضعیت نسبتاً خوبی قرار داشت، همواره چالش‌هایی در دوره کارآموزی وجود داشته است. در مصاحبه‌های فردی و بحث گروهی، چالش‌ها در قالب 6 کد اصلی (چالش‌های مرتبط با مربی، دانشجویان، محیط کارآموزی، پرسنل، برنامه‌های آموزشی و مراجعه‌کنندگان) و 20 کد فرعی شناسایی شدند.
نتیجه‌گیری: با وجود وضعیت نسبتاً خوب کارآموزی و کارورزی در ارزیابی کمی، این دوره‌ها در بررسی کیفی، با چالش‌هایی مانند تجربه و انگیزه ناکافی برخی از استادان و مربیان، مشکلات روان‌شناختی دانشجویان، امکانات کم فضای آموزشی، تعامل و مشارکت ضعیف برخی از کارکنان، شفافیت ناکافی برنامه آموزشی کارآموزی و اعتماد نکردن بیماران به دانشجویان مواجه بودند. پیشنهاد می‌شود که برای ارتقای کمی و کیفی دوره‌های کارآموزی، اقداماتی برای رفع چالش‌های شناسایی‌شده در این مطالعه صورت گیرد.
متن کامل [PDF 1529 kb]   (98 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1402/2/28 | پذیرش: 1402/7/8 | انتشار: 1402/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb