زمینه و هدف: یبوست یکی از مشکلات شایع گوارشی در کودکان است و مشکلات روانشناختی و رفتاری همراه با یبوست مزمن می تواند منجر به اختلال در کیفیت زندگی کودکان مبتلا گردد. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه کیفیت زندگی و علایم روانشناختی و رفتاری در کودکان و نوجوانان 2 تا 18سال سالم و مبتلا به یبوست می باشد.
مواد و روش کار: این مطالعه به صورت مورد- شاهدی بر روی 55 کودک و نوجوان مبتلا به یبوست عملکردی و 55 کودک و نوجوان بدون یبوست عملکردی که از نظر سن و جنسیت همگن بودند انجام شد. پس از اخذ شرح حال و انجام معاینه فیزیکی، پرسشنامه های مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه کیفیت زندگی (Quality of life) و پرسشنامه توانایی ها و مشکلات رفتاری (Strengths and Difficulties Questionnaire) در اختیار والدین و نوجوانان جهت تکمیل قرار گرفت. سپس داده ها جمع آوری و با استفاده از نرم افزارSPSS 16 و آزمون های آماری کای دو، آنالیز واریانس یک طرفه و تی تست تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین نمره کیفیت زندگی گزارش شده توسط خود کودک و والدین در گروه مورد، 9/3±67/54 و 2/3±86/49 و در گروه کنترل 0/4±26/63 و 4/3±09/66 بود که فقط در نمره گزارش شده توسط والدین تفاوت معنادار آماری وجود داشت (014/0p=). درعملکرد هیجانی میان دو گروه نیز تفاوت آماری معناداری مشاهده گردید. (024/0p= برای گزارش والدین و 016/0 p= برای گزارش خود کودک). نمره کلی پرسشنامه SDQ در گروه مورد و کنترل به ترتیب در 93% و 83% افراد غیرطبیعی بود، اما از نظر آماری معنی دار نبود (631/0p=).
نتیجهگیری: کیفیت زندگی بر اساس گزارش والدین و عملکرد هیجانی در کودکان مبتلا به یبوست عملکردی مختل است و توصیه می شود تا این کودکان از این نظر غربال شوند چرا که با ارجاع به روان پزشک اطفال و درمان آن، به درمان و کنترل عود یبوست نیز کمک خواهد شد.
واژه های کلیدی: یبوست، علایم روانشناختی، علایم رفتاری، کیفیت زندگی
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |