دوره 10، شماره 1 - ( 1-1397 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 58-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Solati A, Shakouri P, Padidaran Moghadam F. Discovery and Consolidation Strategies in Learning Medical English at the North Khorasan University of Medical Sciences. North Khorasan University of Medical Sciences 2018; 10 (1) :53-58
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1414-fa.html
صولتی اکبر، شکوری پویان، پدیداران مقدم فاطمه. راهبردهای پیدا کردن معنی کلمه و تثبیت آن در یاد گیری انگلیسی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1397; 10 (1) :53-58

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1414-fa.html


1- استادیار، گروه عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، great1351sowlati@gmail.com
2- دانشجو، رشته پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
3- دانشجو، گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده:   (9117 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه بررسی راهبردهای اتخاذ شده توسط دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در یادگیری واژگان انگلیسی پزشکی می‌باشد.
روش کار: در این مطالعه از 124 دانشجو پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که 37 نفر مرد و 87 نفر زن بودند خواسته شد تا به پرسشنامه اشمیث (1997) پاسخ دهند داده‌ها با نرم افزار 17 SPSS تحلیل گردید.
یافته‌ها: اول آنکه اکثر دانشجویان علوم پزشکی برای پیدا کردن معنی کلمات از راهبرد شماره 4 یعنی" از طریق عبارات موجود در متن معنی را حدس می‌زنم" استفاده می‌کنند و مفیدترین راهبرد برای پیدا کردن معنی کلمات استفاده از فرهنگ لغت دو زبانه است. همچنین در این مطالعه راهبرد اتخاذ شده توسط آنها در تثبیت معنی کلمه یعنی "کلمه (نه معنی آن) را چندین بار بطور شفاهی تکرار می‌کنم " از بالاترین در صد استفاده برخوردار است. مفیدترین راهبرد برای تثبیت معنی کلمه در بین آنها راهبردهای "یک تصویر از شکل کلمه را در ذهن ایجاد می‌کنم"، "در کلاس کلمه‌های جدید را یاد داشت می‌کنم تا با مطالعه، معنی آن تثبیت شود" و"در فاصله زمانی مختلف، چندین بار کلمه را مطالعه می‌کنم" می‌باشند.
نتیجه گیری: با توجه به این که راهبرد اول دانشجویان در یادگیری انگلیسی برای پیدا کردن معنی کلمه "حدس معنی از متن" و استفاده از "فرهنگ لغت دو زبانه" می‌باشد بنابراین مدرسان باید ترتیبی اتخاذ کنند که دانشجویان بهتر بتوانند از این راهبرد استفاده کنند. به عبارت دیگر مهارت آنها را در حدس معنی کلمه با توجه متن و استفاده از فرهنگ لغت بالا ببرند
متن کامل [PDF 646 kb]   (2548 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1396/9/1 | پذیرش: 1396/12/20 | انتشار: 1397/4/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb