دوره 5، شماره 5 و S5 - ( ویژه نامه 92 دانشجویی 1392 )                   جلد 5 شماره 5 و S5 صفحات 1009-1003 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MaddiNeshat M, SeyedSharifiS S, YounessiHeravi M, Yaghubi M. Relationship between emotional intelligence and general health in students of North Khorasan University of Medical Sciences in 2013. North Khorasan University of Medical Sciences 2014; 5 (5) :1003-1009
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-169-fa.html
مدی‌نشاط مریم، سید‌شریفی سید‌حسن، یونسی هروی محمد‌امین، یعقوبی محسن. ارتباط بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد؛ سال 1392. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1392; 5 (5) :1003-1009

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-169-fa.html


1- دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی خراسان شمالی، بجنورد ، ایران
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
3- دانشکده پزشکی، گروه علوم پایه پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
4- گروه پزشکی اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
چکيده:   (4811 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: نظریه‌ی هوش هیجانی دیدگاهی تازه در مورد پیش بینی عوامل موثر بر موفقیت و در پی آن پیشگیری از ایجاد اختلالات جسمانی و روانی است. شواهد گذشته حاکی از آنست که افراد با مهارت هیجانی بالاتر، در حیطه‌های مختلف زندگی برتر‌ند. از آنجایی که دانشجویان افراد تاثیر‌گذار جامعه در آینده خواهند بود، لذا این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال 1392 انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه‌ی تحلیلی بر روی 235 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد انجام شد. جهت بررسی سلامت عمومی و هوش هیجانی در آنان به ترتیب از پرسشنامه‌ی سلامت عمومی Goldberg و هوش هیجانی بار-ان (Bar-on i) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی، آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و t گروه‌های مستقل با در نظر گرفتن سطح معناداری 05/0 p<، در نرم‌افزار SPSS20 استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش هیجانی و بعد اضطراب ارتباط معنی‌دار آماری در جهت مثبت وجود داشت (23/0r= و008/0 p=) . همچنین بین هوش عاطفی و اختلال افسردگی ارتباط آماری معنا‌داری در جهت مثبت وجود داشت (43/0 r= و 001/0 p <). بین ترم تحصیلی دانشجویان و میزان هوش هیجانی و همچنین میزان سلامت عمومی آنها، رابطه‌ی معناداری از نظر آماری در جهت منفی مشاهده شد (0.14 r=- و000/0 P=). نتیجه‌گیری: هوش هیجانی می‌تواند عاملی پیشگویی کننده در سطح سلامت عمومی فرد باشد. پایین بودن سلامت عمومی و هوش هیجانی در بین شرکت کنندگان مطالعه‌ی ما و میزان ارتباط نزدیک بین این دو مولفه، لزوم استفاده از روشهای روانشناختی و درمانی جهت رفع موانع ارتقای سلامت عمومی و بهبود وضعیتهوش هیجانی را طلب می‌کند.

متن کامل [PDF 477 kb]   (2176 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1393/10/11 | پذیرش: 1393/10/11 | انتشار: 1393/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb