[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 91 1391 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 275-282 برگشت به فهرست نسخه ها
خودآموز مفاهیم ارزیابی آزمونهای تشخیصی به روش تصویری ،حساسیت، ویژگی، ‌ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی
مهدی یاسری1، میر سعید یکانی نژاد* 1، امیر پاکپور حاجی آقا2، سعید رحمانی3، جحت رنگین4، آرش اکابری5
1- دانشجوی دوره دکتری تخصصی گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- 2استادیار آموزش بهداشت گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
3- 3سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران 3سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران
4- 4دانشگاه علمی کاربردی قزوین،‌ قزوین،‌ ایران 4دانشگاه علمی کاربردی قزوین،‌ قزوین،‌ ایران
5- کارشناس ارشد آمار زیستی ، مرکز تحقیقات ایمنی فراورده های طبیعی و گیاهان دارویی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده:   (821 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: با توجه به کاربرد فراوان تست‌های تشخیصی در علوم پزشکی، شناخت صحیح مفاهیم مربوط به ارزیابی تست‌های تشخیصی از اهمیت وی‍ژه‌ای برخوردار است توانایی تست در تمایز افراد بیمار از سالم به وسیله شاخص‌های حساسیت، ویژگی،‌ ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد با وجود روش ساده محاسبه این شاخصها، معمولا آنها را به اشتباه به جای یکدیگر به کار می‌برند از این رو در این مقاله سعی می‌شود تا با روشی ساده با استفاده از تصاویر، این مفاهیم به سادگی به خواننده انتقال یابد. مواد و روش کار: با استفاده از برتری روش به خاطر سپاری از طریق تصویر از نمودارها برای فراگیری مفاهیم استفاده شده است. در ادامه با در نظرگرفتن سطوح مختلف شیوع به بررسی اثرات آن بر این شاخصها پرداخته‌ایم. یافته‌ها: دو شاخص حساسیت و وی‍ژگی مستقل از شیوع بیماری در جامعه عمل می‌کنند اما ارزش اخباری مثبت با افزایش شیوع بیماری افزایش یافته و ارزش اخباری منفی با کاهش شیوع بیماری افزایش می‌یابد. نتیجه‌گیری: با وجود اهمیتی که دو شاخص حساسیت و ویژگی در ارزیابی دقت روشهای تشخیصی دارند برای سنجش اطمینان به نتیجه به دست آمده از روشهای تشخیصی مناسب نیستند از این رو از شاخصهای ارزش اخباری استفاده می‌شود که نمایانگر احتمال پسین بیماری پس از مشاهده نتیجه تست هستند باید توجه داشت که این شاخصها تحت تاثیر میزان شیوع بیماری در جامعه هستند و نباید نتایج ارزش اخباری را به جوامع با شیوع متفاوت از جامعه مورد مطالعه تعمیم داد.

واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: یادگیری، آزمونهای تشخیصی، حساسیت، ویژگی، ‌ ارزش اخباری مثبت، ارزش اخباری منفی، احتمال پسین
متن کامل [PDF 303 kb]   (2790 دریافت)    
نوع مطالعه: مقالات مروری | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
* نشانی نویسنده مسئول: گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaseri M, yekaninejad M, Pakpour A, Rahmani S, Rangin H, Akaberi A. Self-Learning concepts of diagnostic tests by graphical approach: sensitivity, specificity, positive predictive value and negative predictive value. JNKUMS. 2012; 4 (2) :275-282
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-159-fa.html

یاسری مهدی، یکانی نژاد میر سعید، پاکپور حاجی آقا امیر، رحمانی سعید، رنگین جحت، اکابری آرش. خودآموز مفاهیم ارزیابی آزمونهای تشخیصی به روش تصویری ،حساسیت، ویژگی، ‌ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1391; 4 (2) :275-282

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-159-fa.html



دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 91 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3730