[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 91 1391 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 631-638 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بخشی آموزش تاب آوری بصورت گروهی و شناخت درمانی گروهی بر کاهش میزان افسردگی دانشجویان دختر خوابگاهی
سمیه ضمیری نژاد1، محمود گلزاری2، احمد برجعلی3، سید کاوه حجت* 4، سید آرش اکابری5
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
2- دانشیار روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- 3 عضو هیئت علمی روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- استادیار روانپزشکی مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
5- کارشناس ارشد آمار زیستی، مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده:   (1736 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: دانشجویان خوابگاهی، فشارهای روانی زیادی را تجربه می کنند که آن ها را بیشتر مستعد افسردگی می کند. افسردگی متداول ترین بیماری روانی در میان زنان است. رویکردهای روان درمانی مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد، اما در این مطالعه هدف مقایسه اثر بخشی آموزش تاب آوری گروهی و شناخت درمانی گروهی بر کاهش افسردگی دانشجویان دختر خوابگاهی است. مواد و روش کار: در این مطالعه 45 نفر از دختران خوابگاهی که در تست افسردگی بک نمره 19 و بالاتر را کسب کردند انتخاب شده و 3 گروه 15 نفری تشکیل داده شد. دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل، که یکی از گروه های آزمایشی تحت آموزش تاب آوری به مدت 8 جلسه 60 دقیقه ای، و گروه دیگر 8 جلسه 60 دقیقه ای شناخت درمانی دریافت کردند. و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. اعضای گروه های نمونه قبل و بعد از مداخلات مقیاس افسردگی بک- ویرایش دوم را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS15 و به کمک شاخص های آمار توصیفی و آزمون های آماری تحلیل واریانس اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی LSD مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معنی داری 01/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از این است که بین میانگین گروه های آزمایشی و گروه کنترل که روش آموزشی را دریافت نکرده بودند تفاوت معنی داری وجود دارد. اما بین دو گروه آزمایشی در میزان اثربخشی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: به کار گیری آموزش تاب آوری و شناخت درمانی در کاهش میزان افسردگی دانشجویان دختر خوابگاهی مؤثر است.

واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: آموزش تاب آوری، شناخت درمانی، افسردگی
متن کامل [PDF 454 kb]   (591 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
* نشانی نویسنده مسئول: مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamiri nejad S, Golzari M, Borjali A, Hojjat S, Akaberi A. The comparison of effectiveness of group resilience training and group cognitive therapy on decreasing rate of depression in female students who live in dorm. JNKUMS. 2013; 4 (4) :631-638
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-178-fa.html

ضمیری نژاد سمیه، گلزاری محمود، برجعلی احمد، حجت سید کاوه، اکابری سید آرش. مقایسه اثر بخشی آموزش تاب آوری بصورت گروهی و شناخت درمانی گروهی بر کاهش میزان افسردگی دانشجویان دختر خوابگاهی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1391; 4 (4) :631-638

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-178-fa.html



دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 91 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3730