[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 93 1393 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 359-369 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری
جمال عاشوری* 1، نصرالله ویسی2، طیبه حسینی3، مرتضی طیبی چوبری4، سیده سمیه جلیل آبکنار5
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان
2- کارشناس ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی
3- 3کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج،کهگیلویه و بویراحمد
4- 4دانشجوی کارشناس ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی
5- 5 کارشناس ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکيده:   (1981 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهای زیادی است. از مهمترین آنها می توان به راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی و هوش معنوی اشاره کرد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی می باشد. در کل 200 دانشجوی (129 دختر و 71 پسر) رشته پرستاری به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه های تجدید نظر شده هدف های پیشرفت، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری و هوش معنوی را تکمیل کردند. داده ها با روش رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد هدف تبحرگرا (41/ 0 r=)، خودکارآمدی (48/0 r=)، تفکر انتقادی (34/0 r=)، خودنظم دهی فراشناختی (37/0r=) و هوش معنوی (31/0) با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و هدف اجتناب از عملکرد (18/0 r=-) و اضطراب امتحان (31/0r=-) با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار داشتند (5/0p<). در یک مدل پیش بین صرفا خودکارآمدی، خود نظم دهی فراشناختی، اضطراب امتحان و هدف تبحرگرا توانستند 46 درصد پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کنند. سهم خودکارآمدی بیش از سایر متغیرها بود. نتیجه گیری: بنابراین برای افزایش پیشرفت تحصیلی نخست باید به آموزش خودکارآمدی و خودنظم دهی فراشناختی پرداخت. سپس آنها را از پیامدهای منفی اضطراب آگاه و در نهایت به آنها آموزش داد تا چگونه هدف تبحرگرا را انتخاب کنند.

واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: راهبردهای انگیزشی، راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، هوش معنوی، پرستاران
متن کامل [PDF 653 kb]   (755 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
* نشانی نویسنده مسئول: روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashoori J, Veisy N, Hoseyni T, TayebiChoobari M, JalilAbkenar S. Relationship between motivational strategies, cognitive and meta-cognitive strategies and spiritual intelligence with academic achievement in nursing Students . JNKUMS. 2014; 6 (2) :359-369
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-350-fa.html

عاشوری جمال، ویسی نصرالله، حسینی طیبه، طیبی چوبری مرتضی، جلیل آبکنار سیده سمیه. ارتباط راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1393; 6 (2) :359-369

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-350-fa.html



دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 93 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3730