دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 92 1392 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 385-375 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zibaei A, Gholami H, zare M, mahdian H, yavari M, haresabadi M. Effect of offline education on anger management in guidance school girls in Mashhad. North Khorasan University of Medical Sciences 2013; 5 (2) :375-385
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-75-fa.html
زیبایی اعظم، غلامی حسن، زارع مسعود، مهدیان حسین، یاوری مهری، حارث آبادی مهدی. تأثیر آموزش آفلاین بر کنترل خشم نوجوانان در مدارس راهنمایی دخترانه مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1392; 5 (2) :375-385

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-75-fa.html


1- بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
2- ، آموزش پزشکی و دانشجوی دکترای سایکومتری، عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران.
3- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران.
4- دانشگاه آزاد بجنورد، ایران.
5- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
6- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ایران.
چکيده:   (5458 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: خشم، از علل اصلی مراجعه نوجوانان به مراکز مشاوره و روان درمانی است و به عنوان مشکل اصلی بهداشتی در سنین نوجوانی مطرح است. برانگیختگی خشم به صورت مکرر می‌تواند، فعال کننده رفتار پرخاشگرانه بوده و به سازگاری روانشناختی و سلامت فردی و اجتماعی آسیب برساند. بنابراین استفاده از شیوه‌های پیشگیرانه و کارآمد مدیریت خشم ضروری به نظر می‌رسد. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیر برنامه آموزش آفلاین بر شدت خشم نوجوانان در مدارس راهنمایی دخترانه مشهد می‌باشد. مواد و روش کار: این مطالعه یک پژوهش نیمه‌تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. واحدهای پژوهش را 150 نفر از دانش آزموزان دختر مدارس راهنمایی ناحیه 4 مشهد تشکیل می‌دادند که بر اساس تخصیص تصادفی به 2 گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه مشخصات واحدهای پژوهش، اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه شدت خشم نلسون و همکاران2000 بود که در دو مرحله قبل از مداخله و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شد. مداخله شامل برنامه مدیریت خشم از طریق آفلاین بود که برای گروه تجربی اجرا شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کای اسکوئر، تی زوجی، تی مستقل توسط نرم افزار SPSS16 صورت گرفت. یافته‌ها: آزمون آماری کای اسکوئر نشان دادکه دو گروه از نظر بعضی متغیرهای دموگرافیک همگن نیستند. آزمون آماری تی مستقل نشان داد نمرات خشم قبل از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنی‌دار نداشتند(511/0=p). اما بعد از مداخله دو گروه تفاوت آماری معنادار داشتند(011/0=p). هم چنین آزمون آماری کای اسکوئر نشان داد که دوگروه از نظر بیشتر متغیرهای زمینه‌ای همگن هستند. نتیجه گیری: از آنجا که برنامه مدیریت خشم به صورت غیرحضوری و در منزل با استفاده از لوح فشرده شیوه‌ای مؤثر برای بهبود کنترل خشم می‌باشد، لذا پیشنهاد می‌شود در تمام مقاطع تحصیلی توسط آموزش و پرورش استفاده شود.

متن کامل [PDF 476 kb]   (1754 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1393/10/10 | پذیرش: 1393/10/10 | انتشار: 1393/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb