دوره 8، شماره 2 - ( 8-1395 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 244-237 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haresabadi M, Raofian H, Akhlaghi D, Jamchi H, Salehi M. Factors Affecting Student Concentration in Classroom: Students’ Viewpoints in North Khorasan University of Medical Sciences. North Khorasan University of Medical Sciences 2016; 8 (2) :237-244
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-893-fa.html
حارث آبادی مهدی، رئوفیان حسنیه، اخلاقی دانیال، جامچی حمید، صالحی میترا. عوامل موثر بر تمرکز درکلاس درس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1395; 8 (2) :237-244

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-893-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بجنورد ، : m.haresabadi@nkums.ac.ir
2- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بجنورد
چکيده:   (6318 مشاهده)

زمینه و هدف: یکی از مشکلات آموزشی عدم تمرکز حواس در کلاس های درس است. لذا ضروری است که عوامل تاثیر گذار بر تمرکز دانشجویان در کلاس درس مورد قرار گیرد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل تاثیر گذار بر تمرکز دانشجویان در کلاس درس در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام شد.

مواد و روش کار: این مطالعه به روش توصیفی، بر روی 460 دانشجو که بر اساس نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده بودند انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش دموگرافیک و پرسشنامه 21 سوالی عوامل موثر بر تمرکز دانشجویان استفاده گردید داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS14 و با استفاده از شاخص های پراکندگی مرکزی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 4/3±3/21 سال بود و بیشتر واحدهای پژوهش 3/66% (305 نفر) را دختران تشکیل می دادند. در حیطه مربوط به استاد "مدیریت زمان مناسب اساتید در ارائه مطالب"9/0±34/3، در حیطه مربوط به دانشجو "علاقه مندی به موضوع درس"41/0±42/3 و در حیطه محیط "وجود نور و تهویه مناسب کلاس" 86/0±2/3 بالاترین نمره مربوط به تمرکز در کلاس درس را به خود اختصاص دادند.

نتیجه گیری: با تغییر برخی الگوهای رفتاری دانشجویان از جمله برنامه‌ریزی زمانی برای داشتن استراحت کافی، توجه به کاربردی مطرح کردن مباحث درسی، و ایجاد انگیزه در دانشجویان و در نهایت بهبود عوامل محیطی از جمله شرایط فیزیکی کلاس، می‌توان در راستای تقویت تمرکز در کلاس گام‌های مؤثری برداشت.

واژه‌های کلیدی: تمرکز، دانشجو، کلاس درس، یادگیری
متن کامل [PDF 204 kb]   (4028 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1395/8/8 | پذیرش: 1395/8/8 | انتشار: 1395/8/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb