[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 8، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 675-684 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش گروهی مهارت جرات ورزی بر عزت نفس و احساس تنهایی دانش آموزان دختر دارای والد معتاد
سیدکاوه حجت1، مریم ساجدی2، مهدی رضایی1، مینا نوروزی خلیلی1، احمد رحیمی1، الهه عین بیگی *3
1- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
2- دانشگاه آزاد اسلامی قوچان
3- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، Elahe.beigi1371@gmail.com
چکيده:   (146 مشاهده)

زمینه و هدف: این پژوهش با هدف، تاثیر آموزش گروهی جرات ورزی بر عزت نفس و احساس تنهایی دخترانی که والدین وابسته به مواد مخدردارند مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش کار: این مطالعه آزمایشی و طرح پژوهش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی دارای والدین معتاد شهر بجنورد که در سال 93-92 مشغول به تحصیل بوده اند. 60 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. عزت نفس و احساس تنهایی آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت و مهارت جرات ورزی بعنوان متغیر مستقل بر روی گروه آزمایش اعمال گردید (بصورت 8 جلسه 90 دقیقه ای).

یافته ها: تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گروه گواه وجود دارد، بدین معنا که آموزش مهارت جرات ورزی موجب تغییر معنادار در میانگین نمرات عزت نفس و احساس تنهایی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه گردید.

نتیجه گیری: آموزش مهارت جرات ورزی می‌تواند به عنوان یک روش مداخله‌ای مفید برای مشکل عزت نفس و احساس تنهایی دانش‌آموزانی که والد معتاد دارند، به کار رود.

واژه‌های کلیدی: جرات ورزی، عزت نفس، احساس تنهایی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 211 kb]   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.jnkums.8.4.675


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hojjat S, Sajedi M, Rezaei M, Noruzi khalili M, Rahimi A, Ein beigi E. The effect of Assertiveness skill training on self-esteem and loneliness of female students with addicted parents. JNKUMS. 2017; 8 (4) :675-684
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1049-fa.html
حجت سیدکاوه، ساجدی مریم، رضایی مهدی، نوروزی خلیلی مینا، رحیمی احمد، عین بیگی الهه. اثر بخشی آموزش گروهی مهارت جرات ورزی بر عزت نفس و احساس تنهایی دانش آموزان دختر دارای والد معتاد . مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1395; 8 (4) :675-684

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1049-fa.html

دوره 8، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.189 seconds with 789 queries by yektaweb 3430