دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 22-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.BUMS.REC.1394.93


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi S, Tajabadi A, Mohebbi R, Roshanzadeh M. Comparison of the Effect of playing and watching the Cartoon on Anxiety before Anesthesia in 3-6 Years Old Children Candidate for Tonsillectomy. North Khorasan University of Medical Sciences 2019; 11 (1) :16-22
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1725-fa.html
محمدی سمیه، تاج آبادی علی، محبی رضا، روشن زاده مصطفی. مقایسه تأثیر روش بازی و تماشای کارتون بر میزان اضطراب قبل از بیهوشی در کودکان 9-6 ساله کاندید عمل تانسیلکتومی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1398; 11 (1) :16-22

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1725-fa.html


1- مربی، دانشکده پرستاری بروجن، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
2- مربی، دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، mroshanzadeh62@gmail.com
چکيده:   (4485 مشاهده)
مقدمه: اضطراب قبل از اعمال جراحی می­تواند تاثیرات متفاوتی روی کودکان و خانواده­های آن­ها داشته و روند درمان آن­ها را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعات قبلی نشان داده­اند استفاده از روش­های غیردارویی(تماشای کارتون و بازی) جهت کاهش اضطراب کودکان نسبت به روش­های دارویی مزایایی دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر دو روش بازی و تماشای کارتون در کاهش اضطراب کودکان بلافاصله قبل از شروع روند بیهوشی مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار: مطالعه نیمه تجربی حاضر با طرح سه گروهی (تماشای کارتون، بازی و کنترل) در 90 کودک 6-3 ساله کاندید عمل جراحی تانسیلکتومی(هر گروه 30 نفر) در بیمارستان ولیعصر بیرجند در مقطع زمانی زمستان 1394 انجام شد. داده­ها قبل و بعد از مداخله توسط پرسشنامه اضطراب Yale جمع­آوری و توسط آزمون­های آماری توصیفی و استنباطی تی زوجی، آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون، توکی و تحلیل واریانس آنالیز شد.
یافته­ ها: میانگین اضطراب واحدهای مورد پژوهش قبل از مداخله بر حسب گروه­های مختلف معنی­دار نبود(7/0p=) اما بعد از مداخله (بلافاصله قبل  از بیهوشی) معنی­دار شد(02/0p=). میانگین اضطراب قبل و بعد از مداخله در گروه بازی03/0 = p، کارتون 001/0= p و کنترل 1/0= p بود. آزمون تعقیبی توکی در زمینه تفاوت بین گروه­ها حاکی از آن بود که میانگین اضطراب در گروه کارتون به طور معنی­داری پایین­تر بود(001/0>p).
نتیجه ­گیری: بازی و تماشای کارتون نقش مؤثری در کنترل اضطراب کودکان قبل از بیهوشی دارد. لذا پیشنهاد می­شود در بخش­های جراحی و اتاق عمل کودکان، شرایط و تسهیلات لازم برای اجرای این روش­ها مهیا گردد.

 
متن کامل [PDF 1433 kb]   (1800 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1397/3/13 | پذیرش: 1397/8/7 | انتشار: 1398/3/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb