دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hafezi A, Tavakoli Ghouchani H, Lashkardoost H. The Effectiveness of Play Therapy Training for Mothers on Reducing Behavioral Problems in Male Elementary School Students with AttentionDeficit/ Hyperactivity Disorder. North Khorasan University of Medical Sciences 2020; 11 (4) :1-9
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1962-fa.html
حافظی اکرم، توکلی قوچانی حمید، لشکردوست حسین. اثربخشی آموزش بازی درمانی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1398; 11 (4) :1-9

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1962-fa.html


1- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده شهید شرافت، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، tavakoli_44@yahoo.com
3- کارشناس ارشد، گروه اپیدمیولوژی و آمار حیاتی، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده:   (3457 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه یک اختلال رفتاری در کودکان است که مشکلات زیادی به دنبال دارد و روش های درمانی متعددی برای کاهش این مشکلات ارائه شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش بازی درمانی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه بود.
روش کار: پژوهش حاضر به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مادران دارای کودکان پسر دوره ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه در شهر تهران در سال 1395 بود. از بین این مادران ،30 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 15 نفر و کنترل 15 نفرگمارش شدند. قبل از اجرای مداخله آموزشی، پیش آزمون در هر دو گروه انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه ارزیابی رفتاری مخصوص کودکان راتر فرم والدین جمع آوری گردید. آموزش الگوی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودکCPRTبرای مادران گروه آزمایش در 10 جلسه 2 ساعته اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. سپس از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون گرفته شد. فرضیه ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره مانکوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: آموزش بازی درمانی به مادران در نمره های پرخاشگری و بیش فعالی 192/0 = 2F = 5/481 ،ƞ، اضطراب و افسردگی 253/0 = 2F = 7/800 ،ƞ، ناسازگاری اجتماعی 315/0 = 2F = 10/578 ،ƞ رفتارهای ضد اجتماعی488/0 = 2ƞ، 906/21 = F و اختلال کمبود توجه 211/0 = 2F = 6/154 ،ƞآزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری ایجاد کرده است 05/0 p.
نتیجه گیری: آموزش بازی درمانی به مادران میتواند به کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه کمک کند.
متن کامل [PDF 1550 kb]   (1308 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/9/29 | انتشار: 1399/1/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb