Khorrami M, Atashpour S H, Arefi M. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy and Metacognitive Therapy on Psychological Well-Being, Mental Vitality and Resilience among Mothers of Children with Cerebral Palsy. North Khorasan University of Medical Sciences 2020; 12 (1) :63-72
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2012-fa.html
خرمی محمد، آتش پور سید حمید، عارفی مژگان. مقایسه اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان فراشناخت بر نشاط ذهنی، بهزیستی روانشناختی و تاب آوری مادران کودکان فلج مغزی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1399; 12 (1) :63-72
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2012-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان، ایران ، hamidatashpour@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان، ایران
چکيده: (82463 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و فراشناخت درمانی بر بهزیستی روانشناختی، نشاط ذهنی و تاب آوری مادران کودکان فلج مغزی انجام شد.
روش کار: نمونه ها به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده برگزیده به تعداد 39 نفر و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش 13 نفر در گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و 13 نفر در گروه درمان فراشناختی و یک گروه کنترل 13 نفر تقسیم شدند. در پیش آزمون از پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف مقیاس تاب آوری کونر- دیویدسون، مقیاس نشاط ذهنی موقعیتی ریان و فریدریک استفاده شد. در مرحله ی بعد، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و فراشناخت درمانی طی 8 جلسه و یکبار در هفته به مدت دو ساعت بر روی گروههای آزمایش اجرا شد و گروه کنترل تحت هیچ مداخلهای قرار نگرفت. سپس پس آزمون برای هر سه گروه تکمیل گردید. نهایتاً پس از دو ماه مجدداً هر سه گروه مورد سنجش قرار گرفتند و دادههای لازم گردآوری و با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد
تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه درمان فراشناختی و شناخت درمانی بر مبتنیذهن آگاهی با گروه گواه در متغیرهای بهزیستی وانشناختی و نشاط ذهنی وجود دارد. ولی، در متغیر تاب آوری این تفاوت معنادار نبود. همچنین در مقایسه دو درمان ذهن آگاهی و فراشناخت بر متغیرهای پژوهش حاضر نتایج حاکی از عدم وجود تفاوت معنی دار بین دو گروه بود.
نتیجه گیری: با عنایت به یافته های بدست آمده، به منظور افزایش سطح بهزیستی روانشناختی و نشاط ذهنی، مادران کودکان فلج مغزی باید مداخلات فراشناخت درمانی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی توجه بیشتری مبذول گردد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1397/12/18 | پذیرش: 1398/6/10 | انتشار: 1399/4/8