دوره 8، شماره 4 - ( 12-1395 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 684-675 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
2- دانشگاه آزاد اسلامی قوچان
3- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، Elahe.beigi1371@gmail.com
چکيده:   (4430 مشاهده)

زمینه و هدف: این پژوهش با هدف، تاثیر آموزش گروهی جرات ورزی بر عزت نفس و احساس تنهایی دخترانی که والدین وابسته به مواد مخدردارند مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش کار: این مطالعه آزمایشی و طرح پژوهش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی دارای والدین معتاد شهر بجنورد که در سال 93-92 مشغول به تحصیل بوده اند. 60 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. عزت نفس و احساس تنهایی آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت و مهارت جرات ورزی بعنوان متغیر مستقل بر روی گروه آزمایش اعمال گردید (بصورت 8 جلسه 90 دقیقه ای).

یافته ها: تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گروه گواه وجود دارد، بدین معنا که آموزش مهارت جرات ورزی موجب تغییر معنادار در میانگین نمرات عزت نفس و احساس تنهایی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه گردید.

نتیجه گیری: آموزش مهارت جرات ورزی می‌تواند به عنوان یک روش مداخله‌ای مفید برای مشکل عزت نفس و احساس تنهایی دانش‌آموزانی که والد معتاد دارند، به کار رود.

متن کامل [PDF 211 kb]   (4160 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1395/12/23 | پذیرش: 1395/12/23 | انتشار: 1395/12/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.