دوره 9، شماره 2 - ( 7-1396 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 290-279 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ، ma.sharifian@uswr.ac.ir
3- دانشگاه ملبورن استرالیا
چکيده:   (5142 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از مطالعه حاضر مقایسه دیدگاه سالمندان با متخصصان حوزه مطالعات سالمندی در خصوص سالمندی موفق است. با وجود ادبیات تحقیقاتی گسترده‏ در زمینه سالمندی موفق ولی کمتر به دیدگاه ذهنی و نظر سالمندان در مفهوم پردازی و سنجش سالمندی موفق پرداخته شده است.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر در چارچوب روش تحقیق ترکیبی انجام شده است. ابتدا با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای جهت دار، دیدگاه 60 نفر از سالمندان ساکن در شهر تهران پیرامون سالمندی موفق بررسی شد. یافته‏های کیفی با تکنیک تبدیل داده کمی سازی گردید و اولویت بندی طبقات و زیر-طبقات بر اساس پرتکرارترین موارد انجام شد. سپس از 12 نفر از متخصصان حوزه سالمندی خواسته شد که به مقولات بدست آمده از بخش کیفی، با توجه به اهمیت آن در سنجش سالمندی موفق امتیاز دهند. در نهایت نظر دو گروه در خصوص ابعاد سالمندی موفق بایکدیگر مقایسه گردید
یافته‏ ها: تحلیل یافته‏های کیفی نشان داد که مفهوم سالمندی موفق از نظر سالمندان شامل 6 طبقه اصلی سلامت جسمانی، به زیستن روان‏شناختی، بهزیستن اجتماعی، معنویت و تعالی، امنیت مالی، محیط و بافتار اجتماعی دوستدار سالمند و 16 زیر طبقه است. بین دیدگاه سالمندان و متخصصان، تفاوتهایی در اولویت بندی ابعاد و زیر-مقولات سالمندی موفق مشاهده شد. در زیر-مقولات، متخصصان سلامت جسمانی و رضایت از زندگی را مهم‏ترین می‏دانستند، در حالی که سالمندان، صفات مثبت فردی و حمایت اجتماعی را در اولویت قرار داده بودند. کمترین اهمیت از نظر متخصصین مربوط به زیرطبقه‏های داشتن صفات مثبت و دینداری و برای سالمندان مربوط به زیر-طبقه‏های عدم تصورات قالبی منفی در جامعه و زندگی در محیط مناسب بود.
نتیجه‏ گیری: با توجه به تفاوت‏هایی که بین نظرات و دیدگاه‏های سالمندان و متخصصان در اهمیت ابعاد سالمندی موفق وجود دارد نیاز است که در سنجش و مداخلات در حوزه سالمندی موفق، دیدگاه سالمندان نیز وارد شده تا برنامه‏ریزی و سیاستگذاری‏های رفاهی دقیق‏تری برای سالمندان انجام شود.
متن کامل [PDF 437 kb]   (4276 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1396/7/2 | پذیرش: 1396/7/2 | انتشار: 1396/7/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.