دوره 10، شماره 1 - ( 1-1397 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 64-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ازاد اسلامی گرگان، گرگان، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ازاد اسلامی گرگان، گرگان، ایران ، neginjabbary@gmail.com
3- استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ازاد اسلامی ساری، ساری، ایران
چکيده:   (4213 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، به عنوان نهادهای دانش محور نقش کلیدی در توسعۀ کشورها دارند و عملکرد آنها در حوزه‌های مختلف باید ارزیابی شود. رتبه بندی یکی از ابزارهای ارزیابی عملکرد، رقابت‌پذیری و موفقیت دانشگاه‌ها به شمار می‌آید. رتبه‌بندی‌ای مطلوب است که برگرفته از رسالت‌های کلیدی نظام آموزش عالی باشد به‌گونه‌ای که با اجرای آن، شاهد تغییر رفتار مؤسسات در مسیر اهداف کلان باشیم. هدف از بررسی مقاله حاضر شناسایی شاخص‌های رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی شمال شرق کشور می‌باشد.
روش کار: در این مقاله، به شناسایی شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاههای علوم پزشکی شمال شرق کشور پرداختیم که از 119 گزاره 27 کد اصلی استخراج و کدها در 7 محور گروه‌بندی شدند. برای رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی کارکردهای اصلی در نظر گرفته شده است برای انتخاب معیارهای مناسب بر اساس تحلیل محتوا صورت گرفته و مهمترین مفاهیم هر معیار معرفی گردید. نوع مطالعه مقاله حاضر مطالعه کیفی می‌باشد.
یافته‌ها: نتایج بررسی نشان می‌دهد که نظام‌های رتبه‌بندی موجود جامع نبوده و عمدتاً با مشکلاتی در زمینه‌های کیفیت، وزن معیارها، عدم رعایت استانداردها مواجه هستند، نتایج نهایی پژوهش نشان می‌دهد تاثیرگذارترین کدهای هر معیار به ترتیب استانداردسازی، عوامل آموزش، شاخص حاکمیتی، پژوهش، شاخص توسعه کیفی بوده است.
نتیجه گیری: نتایج نهایی پژوهش نشان می‌دهد تاثیرگذارترین کدهای هر معیار به ترتیب استانداردسازی، عوامل آموزش، شاخص حاکمیتی، پژوهش، شاخص توسعه کیفی بوده است.

 
متن کامل [PDF 697 kb]   (1930 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1396/8/21 | پذیرش: 1396/10/11 | انتشار: 1397/4/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.