دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1397 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 20-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، khodaparastm931@mums.ac.ir
2- مربی گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
3- استادیار آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- دانشیارگروه کودکان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
5- مربی آموزش بهداشت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکيده:   (4344 مشاهده)
مقدمه: از روش آموزشی مادران و درگیر کردن آنها در فرآیند مراقبت از نوزاد نارس تلهنرسینگ و مولتی مدیا میباشد. موفقیت شیردهی توانایی مادر در انجام شیردهی نوزاد را نشان می‎‎دهد. هدف از انجام این پژوهش تاثیر آموزش بعد از ترخیص از طریق تلهنرسینگ و مولتیمدیا بر موفقیت شیردهی نوزادان 35-37 هفته بود.
روش کار: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی بر روی مادران و نوزادان35-37 هفته بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان و زنان مامایی بیمارستان امام رضا، قائم و ام البنین مشهد که تغذیه غالب آنها شیر مادر بود به مدت 6 ماه انجام شد. نمونه ها به طور تصادفی در دو گروه مداخله(هر گروه30 نوزاد) قرار گرفتند و آموزش به دو روش تلهنرسینگ و مولتی مدیا بر موفقیت شیردهی در هر دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت و از ابزارIBFAT وBEET استفاده شد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS- 19 و روش آمار توصیفی و استنباطی(کای اسکوئر و تی مستقل) انجام شد.
یافته‌ها: بین دو گروه آموزش، میانگین تغذیه با شیر مادر نوزاد در دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>p). وضعیت مکیدن نوزاد در دو گروه آموزشی با هم تفاوت معنیداری نداشتند(05/0<P). وضعیت جریان شیر مادر در دو گروه آموزشی با هم تفاوت معنیداری داشتند(05/0>P). میانگین وزن قبل و بعد از مداخله در دو گروه آموزش تفاوت معنیداری نداشت(05/0<P). اما در دو گروه آموزش تله نرسینگ و مولتی مدیا قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری داشتند(05/0>P).
نتیجه گیری: یافته ها نشان دادند که آموزش به هر دو روش بر رفتار مادر و نوزاد در شیردهی(بر اساس ابزارBEET)، تغذیه موثر نوزاد، تعداد دفعات و مدت زمان شیردهی تاثیر یکسان داشته است.
 
متن کامل [PDF 1321 kb]   (1333 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1396/8/3 | پذیرش: 1396/12/20 | انتشار: 1397/7/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.