دوره 10، شماره 3 - ( 9-1397 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 28-21 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه سالمندی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه سالمندی، مرکز تحقیقات سالمندی ایران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
3- استادیار، متخصص طب سالمندان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکيده:   (3578 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت خدمات به سالمندی، نوع نگرش ارائه دهندگان سالمندان است. با توجه به اینکه مطالعات نشان می‌دهد نگرش افراد ممکن است تحت تأثیر جنسیت قرار گیرد، این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین جنسیت و نگرش دانشجویان علوم پزشکی شهرتهران نسبت به سالمندی انجام شده است.
روش کار: مطالعه مقطعی حاضر بر روی 304 نفر از دانشجویان علوم پزشکی شهر تهران که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله انتخاب شده بودند، در سال 1396 انجام شد. پرسشنامه کوگان (KAOP) جهت اندازه گیری نگرش دانشجویان نسبت به سالمندی استفاده شد. نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 جهت توصیف و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های میانگین، انحراف معیار و فراوانی استفاده و از آزمون‌های آماری تی مستقل و ANOVA هم بکار برده شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن شرکت کنندگان و نگرش به سالمندی به ترتیب برابر با 37/3 ± 77/21 و 21/13 ± 47/127 بود. نتایج حاصل از آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت معنا داری بین دانشجویان دختر و پسر رشته بهداشت (02/0 = P، 24/3 = (71)t) و پرستاری (041/0 = P، 07/2- = (98)t) وجود داشت. آزمون تی مستقل دیگری نشان داد تفاوت معنی داری بین دانشجویان دختر و پسر رشته پزشکی (137/0 = P، 39/1 = (129)t) نسبت به سالمندی وجود نداشت.
نتیجه گیری: یافته‌های حاصل از این پژوهش می‌تواند به مسئولین آموزش پزشکی و دست اندرکاران ارائه خدمات بهداشتی_درمانی جهت برنامه ریزی و تربیت نیروی‌های انسانی مورد نیاز خدمات سلامت مرتبط با سالمندان کمک نماید.

 
واژه‌های کلیدی: سالمندی، نگرش، جنسیت
متن کامل [PDF 1108 kb]   (1696 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1397/2/26 | پذیرش: 1397/5/3 | انتشار: 1397/9/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.