1- استاد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- کارشناس ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، asiabid2@mums.ac.ir
چکيده: (3597 مشاهده)
مقدمه: کیفیت مراقبت از دیدگاه بیماران به طور روز افزونی به عنوان یکی از بخش های مهم مدیریت جامع بیماریهای مزمن و وسیله ای برای ارزیابی کیفیت سنجیده می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت مراقبت ارائه شده به بیماران آترواسکلروز از طریق مدل جامع اندازهگیری کیفیت در مراقبتهای بهداشتی و درمانی انجام شد.
روش کار: این پژوهش، مطالعه ای توصیفی-مقطعی بود که در میان 165 فرد مبتلا به آترواسکلروز که در سال 1395 از بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مراقبت دریافت کرده بودند، انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه CQMH بود که شامل 3 قسمت کیفیت خدمت، کیفیت فنی و کیفیت مشتری می باشد که روایی و پایایی هر سه قسمت نیز مورد تایید قرار گرفته است. درنهایت هریک از ابعاد کیفیت به درجه بندی از 100 تبدیل شدند که ارزش بالاتر نشان دهندهی کیفیت بهتر بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای t مستقل و ANOVA و با نرم افزار SPSS و در سطح معنی داری 0.05 صورت گرفت.
یافتهها: مطابق یافتهها ، کیفیت خدمت، مشتری، فنی و شاخص کیفیت کل از دید گیرندگان خدمت به ترتیب 76.83 (±6.40)، 66.21 (±8.66)، 45.44 (±7.43)، و 67.68 (±4.89) از 100 میباشد که نشانگر کیفیت نسبتاً پایینی است. درمورد کیفیت فنی، شکاف قابل توجهی بین مراقبت دریافت شده و استانداردهای توصیه شده وجود داشت.
نتیجهگیری: براساس مطالعه حاضر نمره کیفیت مراقبت از دیدگاه بیماران پایین بود و نیاز به توجه به تمام ابعاد کیفیت است بنابراین باید توجه بیشتری به مشارکت بیماران و توانمندسازی آنان برای مدیریت وضعیت خود داشت و همچنین نیاز به ترویج رعایت استانداردهای مراقبتی از بیماران و تشکیل انجمنهای بیماران قلبی-عروقی است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1396/7/6 | پذیرش: 1397/5/3 | انتشار: 1397/12/26