دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 117-109 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhshi Pour A, Mikaeli F, Isazadegan A. Comparison of the Effectiveness of Emotional and Social related on the Reduction of Aggression Symptoms in Delinquent Adolescents Boy in North Khorasan and Razavi Provinces. North Khorasan University of Medical Sciences 2019; 10 (4) :109-117
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1670-fa.html
بخشی پور ابوالفضل، میکائیلی فرزانه، عیسی زاده گان علی. مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر همبسته های هیجانی و اجتماعی بر کاهش نشانه های پرخاشگری در نوجوانان بزهکار پسر استان های خراسان شمالی و رضوی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1397; 10 (4) :109-117

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1670-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، michaeli.manee@gmail.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکيده:   (3625 مشاهده)
مقدمه: آموزش بر مبنای راهبردهای تنظیمهیجانی و مهارتهای اجتماعی از مهمترین عوامل مؤثر در رشد مطلوب شخصیت نوجوانان بزهکار است پژوهش حاضر با هدف مقایسه آموزش مبتنی بر همبستههای هیجانی با آموزش مبتنی بر همبسته های اجتماعی در کاهش نشانههای پرخاشگری نوجوانان بزهکار پسر خراسان شمالی و رضوی انجام پذیرفت.
روش کار: با استفاده از طرح تحقیق، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، 54 نفر نوجوانان بزهکار پسر، به روش در دسترس، که حاضر به شرکت در جلسات بودند، انتخاب شدند و بصورت تصادفی ساده در سه گروه 14 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرارگفتند. و با پورتکل مبتنی بر همبسته های هیجانی بمدت 11 جلسه و پورتکل مبتنی بر همبسته های اجتماعی8 جلسه، در معرض مداخله قرار گرفتند. هر سه گروه، پرسشنامه پرخاشگری (آرنولد اچ. بأس و مارک پری) را قبل و بعد از مداخله تکمیل نمودند.
یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره، نشان داد که تفاوت میانگینهای تعدیل شده دو گروه آزمایش و کنترل در آموزش مبتنی بر راهبردهای تنظیم هیجانی و آموزش مبتنی بر مهارتهای اجتماعی قرار داشتند در کاهش پرخاشگری از نظر آماری معنادار بود. و بعلاوه مداخلات آموزشی تنظیم هیجانی نسبت به آموزش مهارت های اجتماعی کاهش بیشتری درپرخاشگری نوجوانان بزهکار نشان میدهند.
نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر راهبردهای تنظیم هیجانی با آموزش مبتنی بر مهارتهای اجتماعی از همبسته های اساسی کاهش پرخاشگری میباشد و میتوان با طراحی مداخلات مبتنی بر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان با آموزش مبتنی بر مهارت های اجتماعی گام های اساسی در توانمندسازی و ارتقاء روانشناختی، هیجانی و اجتماعی نوجوانان بزهکار برداشت.
متن کامل [PDF 1283 kb]   (1531 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1396/11/26 | پذیرش: 1397/11/10 | انتشار: 1397/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb