Ethics code: IR.MUMS.REC.1397.274
Aghdasi Z, Peyman N. The Impact of Education Based on Theory of Planned Behavior on Applying HIV Prevention Behaviors in Girl Adolescent. North Khorasan University of Medical Sciences 2020; 11 (4) :83-90
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1974-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران2 مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، peymann@mums.ac.ir
چکيده: (3060 مشاهده)
مقدمه: اچ.آی.وی: ویروس نقص ایمنی انسانی به عنوان یک چالش بزرگ برای سلامت عمومی در هزاره جدید ظهور کرده است. اکنون اپیدمی اچ.آی.وی به سرعت در حال گسترش در میان نوجوانان است. از آنجا که دانش آموزان، منابع ارزشمندی برای آینده یک کشور هستند، ضروری است که اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دهند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اتخاذ رفتار پیشگیری از عفونت در دانش آموزان دختر تربت حیدریه انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود. نمونه های پژوهش 90 نفر از دانش آموزان دختر بودند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سؤالات مرتبط با سازههای تئوری رفتار برنامه ریزی شده بود. مداخله آموزشی بر اساس بسته رویکرد نوین آموزش اچ.آی.وی و در چارچوب تئوری رفتار برنامه ریزی شده در گروه آزمون صورت گرفت. داده ها در سه مقطع زمانی قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 20 SPSS و به وسیله آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل و زوجی، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون داده های تکراری انجام شد.
یافته ها: میانگین سنی دانش آموزان شرکت کننده در این مطالعه 46/0 ± 6/15 سال بود. بین دو گروه آزمون وکنترل قبل از مداخله، اختلاف معناداری از نظر نگرش، قصد، هنجار انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده وجود نداشت، اما پس از آموزش، این متغیرها در گروه آزمون افزایش معناداری یافت 05/0 > P.
نتیجه گیری: آموزش بر اساس رویکرد نوین آموزش اچ.آی.وی و در چارچوب نظریه رفتار برنامه ریزی شده، یک مداخله مؤثر در ارتقا نگرش و رفتارهای پیشگیری از اچ.آی.وی در دانش آموزان میباشد
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1398/7/14 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1399/1/25