Ethics code: IR.NKUMS.REC.1397.043
Clinical trials code: IRCT20200811048370N1
1- استادیار گروه مامایی و بهداشت باروری، دپارتمان مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، abasi_zohreh_55@yahoo.com
2- استادیار گروه مامایی و بهداشت باروری، دپارتمان مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
3- دانشیار گروه ارتوپدی، دپارتمان جراحی، دانشکده پزشکی، بیمارستان امام علی(ع)، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
4- مربی گروه مامایی، دپارتمان مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
5- مربی گروه بهداشت، دپارتمان بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
6- کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده: (2629 مشاهده)
مقدمه: استئوآرتریت شایعترین بیماری مفصلی است و مشکلات عملکردی یکی از علائم آن می باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر ماساژ بر مشکلات عملکردی زانو در زنان سالمند مبتلا به استئوآرتریت انجام شد.
روش کار: جامعه آماری شامل 58 زن سالمند مبتلا به استوآرتریت خفیف تا متوسط، مراجعه کننده به کلنیک روماتولوژی شهرستان بجنورد می باشد، که با روش کار آزمایی بالینی انجام گردید، روش نمونه گیری مبتنی بر هدف بوده و مراجعه کنندگان بعد از تشخیص پزشک بر حسب روز مراجعه به دو گروه کنترل و مقایسه تقسیم شدند. مرحله مداخله ماساژ به مدت یک هفته هر روز پانزده دقیقه روی هر زانو با روش افلوریج به همراه درمان استاندارد انجام شد. در گروه کنترل فقط درمان استاندارد( 100 میلی گرم دیکلوفناک) انجام گردید. آنالیز آماری با نرم افزار SPSS 16 انجام شد. و آزمون های تی زوجی و مستقل، شاخص های مرکزی و پراکندگی محاسبه شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین نمره مشکلات عملکردی در زنان سالمند قبل و بعد از مداخله در دو گروه، اختلاف آماری معنی داری دارد به طوری که ماساژ زانو توانسته شدت مشکلات عملکردی را کاهش دهد.
نتیجه گیری: اگر چه تکنیک های بسیاری وجود دارد که می تواند بر کاهش مشکلات عملکردی موثر باشد، اما تکنیک های دستی مانند ماساژ درمانی، به دلیل در دسترس بودن، کم هزینه بودن، علاقه بیمار، غیررسمی بودن، عدم وجود عوارض و اثر بخشی بیشتر در درمان می تواند به عنوان یک مداخله موثر در کاهش مشکلات عملکردی موثر باشد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1398/3/15 | پذیرش: 1398/9/25 | انتشار: 1399/12/10