دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 35-29 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار زبان انگلیسی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، great1351sowlati@gmail.com
2- استادیار ایمنی‌شناسی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
3- کارشناس ارشد، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
4- استادیار علوم تشریح، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده:   (1948 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه با هدف تعیین تأثیر روش نقشه مفهومی در تقویت مهارت خواندن و درک مطلب درس زبان انگلیسی عمومی دانشجویان پزشکی ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻭ ﻋﻤﻴﻖ در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر، یک طرح نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و ارائه‌ی آموزش ویژه می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش 70 نفر دانشجوی دختر و پسر رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بجنورد می‌باشند، که در دو گروه مداخله و کنترل و در هر گروه 35 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. گروه مداخله با استفاده از نقشه مفهومی و گروه کنترل به شیوه سنتی مطالب آموزشی یکسانی را آموزش دیدند. داده‌ها با استفاده از آزمون t و با نرم افزار 20 SPSS. تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج به دست آمده از آزمون t مستقل در پیش‌آزمون نشان می‌دهد که اختلاف معناداری بین این دو گروه از لحاظ عملکرد در سطح 05.0P= وجود ندارد. از طرف دیگر نتایج به دست آمده از آزمون t مستقل در پس‌آزمون نیز نشان می‌دهد که اختلاف معناداری بین گروه‌ها از لحاظ عملکرد در سطح 05.0P= وجود دارد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر تأثیر مثبت نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن و درک مطلب در درس زبان انگلیسی عمومی دانشجویان پزشکی را نشان داد. نتایج همچنین بیانگر آن است که گروه مداخله در این مطالعه عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشته است.
متن کامل [PDF 459 kb]   (1083 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1399/2/31 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1400/3/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.