Ethics code: IR.NKUMS.REC.1396.48
Clinical trials code: IRCT20171209037795N1
1- کارشناس مامایی، بیمارستان بنت الهدی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
2- عضو هیات علمی دانشکده پزشکی بجنورد، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- استادیار گروه مامایی، دپارتمان مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
5- دانشجوی دکترای بهداشت باروری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، bagheri.midwifery@gmail.com
چکيده: (1401 مشاهده)
مقدمه: زمینه و هدف: علائم حیاتی مادردر مواجه باپدیده های تنش زا تغییر میکند. طب فشاری با ترشح انکفالین ها عملکردحیاتی را بهبود میبخشد، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر طب فشاری، نقطه 3 LV بر شاخصهای فیزیولوژیک مادر وتست بدون استرس جنین انجام شده است.
روش کار: مطالعه کارآزمایی بالینی، برروی 84 مادر نخستزا انجام شد. ابزار مطالعه پرسشنامه درسه بخش دموگرافیک، علائم حیاتی مادر و تفسیرتست بدون استرس جنین بود. بعداز اندازه گیری علائم حیاتی مادر تست بدون استرس جنین انجام میشد، باگذشت 5 دقیقه، درگروه مداخله، پژوهشگر فشاری معادل 3 کیلوگرم به مدت 1 دقیقه را بر نقطه 3 LV وارد،30 ثانیه استراحت داده ودرکل برای هر پا به مدت 5/2 دقیقه انجام میداد. درگروه کنترل پژوهشگر نقطهای درحوالی 3 LV (انتهای انگشت شست پا) را لمس میکرد. پنج دقیقه پس ازانجام تست بدون استرس جنین علائم حیاتی مادران مجدد اندازه گیری میشد و نوار NST توسط متخصص و یک فرد ناآگاه به اهداف مطالعه تفسیرمی شد. اطلاعات جمع آوری شده وارد نرم افزار spss شده، تجزیه، تحلیل شد.
یافتهها: درگروه مداخله اختلاف میانگین متغیرهای میزان ضربان پایه قلب جنین، تعداد حرکت جنین از نظر آماری معنادار بوده، در 10 دقیقه دوم بعد از مداخله بیشتر از 10 دقیقه اول بود (05/0 > P). اختلاف میانگینها درمیزان افزایش پایه ضربان قلب جنین و تعداد حرکت جنین در دو مرحله اول و دوم درگروه مداخله بیشتر از گروه کنترل و از نظر آماری معنادار میباشد (05/0 > P). اما اعمال فشار بر نقطه 3 LV بر نبض و فشار خون مادران باردار دردوگروه مطالعه اختلاف معنادار آماری نداشت.
نتیجه گیری: با استفاده از طب فشاری میتوان نتایج غیرواکنشی کاذب تست بدون استرس جنین راکاهش داد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1399/11/14 | پذیرش: 1400/4/23 | انتشار: 1400/12/10