دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 41-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.NKUMS.REC.1398.103


XML English Abstract Print


1- استادیار بیماریهای عفونی،گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد ایران
2- کارشناس ارشد پرستاری، واحد توسعه تحقیقات بالینی امام حسن(ع)، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
3- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، واحد توسعه تحقیقات بالینی امام حسن(ع)، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، mahsajafarzadeh64@gmail.com
4- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، واحد توسعه تحقیقات بالینی امام حسن(ع)، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
5- کارشناس ارشد پرستاری، واحد توسعه تحقیقات بالینی امام حسن(ع)، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده:   (1631 مشاهده)
مقدمه: امروزه پرستاران شاغل در محیط های بهداشتی به علت وضعیت حرفه ای و نقش خود، به طور فزاینده ای با معضلات اخلاقی و معنوی پیچیده ای مواجه هستند. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط شجاعت اخلاقی و حساسیت اخلاقی پرستاران در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه تحلیلی- مقطعی با 220 نفر حجم نمونه می باشد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. در این مطالعه از پرسشنامه های جمعیت شناختی ، حساسیت اخلاقی و شجاعت اخلاقی برای جمع آوری داده ها استفاده شده. روایی و پایایی پرسشنامه ها با استناد به مطالعات و بررسی پژوهشگر لحاظ گردید داده ها پس از جمع آوری توسط SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: بر اساس نتایج ، میانگین نمره حساسیت اخلاقی 08/17 ±33/90 و بیشترین حساسیت اخلاقی در بعد رفتار اخلاقی بود . شجاعت اخلاقی با میانگین60/12 ± 96/91 و بیشترین شجاعت اخلاقی در بعد حرکتی بیش از توان  با میانگین 87/4 ± 95/18 گزارش گردید. تحلیل های آماری همبستگی مثبت بین حساسیت اخلاقی با شجاعت اخلاقی را نشان داد (0002/0 P=  ، 25/0 r=).
نتیجه گیری: همبستگی مثبت بین شجاعت اخلاقی با حساسیت اخلاقی در پرستاران می تواند این رهنمون را داشته باشد که ارتقاء سطح آگاهی پرستاران در اصول اخلاقی و افزایش توان حساسیت اخلاقی آنها می تواند موجب گسترش رفتارهای شجاعانه اخلاقی نیز شود.
متن کامل [PDF 505 kb]   (841 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1400/2/8 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1400/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.