دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 7-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirazi M, Gholami S, Zaeri R. Role of Blended Learning in the Clinical Education of Medical Students: A Narrative Review. North Khorasan University of Medical Sciences 2025; 16 (4) :1-7
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-3108-fa.html
شیرازی ماندانا، غلامی سپیده، زائری رضا. نقش یادگیری ترکیبی [blended-learning] در آموزش بالینی دانشجویان علوم پزشکی: مرور نقلی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1403; 16 (4) :1-7

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-3108-fa.html


1- استاد آموزش پزشکی، استاد، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشجوی دکترای تخصصی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، sepidgholami1368@gmail.com
3- دانشجوی دکترای تخصصی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکيده:   (570 مشاهده)
مقدمه: یادگیری ترکیبی یکی از قوی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های آموزشی برای ایجاد تجارب یادگیری عمیق و دستیابی به سطوح بالای یادگیری به شمار می‌رود. اگرچه، مطالعات نشان داده است که استفاده از یادگیری ترکیبی در حال افزایش است، به نقش این رویکرد آموزشی در آموزش بالینی دانشجویان کمتر توجه شده است. این پژوهش با هدف تعیین نقش یادگیری ترکیبی در آموزش بالینی دانشجویان انجام شد.
روش کار: پس از جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی Pubmed،Scopus ،Web of science ،magiran ، SID و موتور جستجوی Google scholar با کلید‌واژه‌های «blended learning»، «clinical performance»، «clinical competency»، «health professional students» از مجموع 850 مقاله متن کامل 54 مطالعه وارد مرور شد.
یافته‌ها: صاحب‌نظران به یادگیری ترکیبی از جهات مختلف پرداخته‌اند. به‌ طوری ‌که می‌توان از سه بعد پیشینه و ضرورت، آثار و پیامدها و طراحی و اجرا به این مفهوم اشاره کرد.
نتیجه‌گیری: با توجه به سرعت فزاینده تکنولوژی‌های نو و نیز نبود الگو و روش ثابت و منحصربه‌فردی برای یادگیری ترکیبی و از طرفی چندبـعدی بودن محیط‌های بالینی و عملکردهای بالینی دانشجویان؛ همه این فاکتورها در کنار هم می‌توانند مورد بحث و مطالعه‌ بیشتر قرار بگیرند.
متن کامل [PDF 1360 kb]   (348 دریافت)    
نوع مطالعه: مقالات مروری | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1403/3/21 | پذیرش: 1403/5/2 | انتشار: 1403/10/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb