1- مربی گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
2- استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه صنعتی قوچان، قوچان، ایران.
3- استادیارگروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران. ، mr_mousavi2000@yahoo.com
4- دانشیار نانوبیوتکنولوژی، گروه نانوفناوری پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
چکيده: (87 مشاهده)
سلامت جسمی، روانی و عدم تعادل هورمونی با مشکلات و اختلالات باروری مرتبط است. نرخ ناباروری در سراسر جهان طی سالها به دلایل مختلف افزایش یافته است. با توجه به پیامدهای روانیاجتماعی ناباروری و اثرات آن بر زندگی افراد مبتلا، در چند سال گذشته تمرکز فزایندهای بر درمان آن صورت گرفته است. فنّاوری کمک باروری تنها میتواند حدود 50 درصد موارد را حل کند. ازآنجاییکه سلولهای بنیادی پُرتوان دارای پتانسیل تمایز به تقریباً هر نوع سلولی هستند، بهطور گستردهای بهعنوان یک گزینه امیدوارکننده در توسعه درمانهای باروری مبتنیبر سلولهای بنیادی در نظر گرفته شدهاند که حتّی میتواند بیماریهای ژنتیکی را در فرزندان اصلاح کند. این پیشرفتها در بیوتکنولوژی تولیدمثل راهحل و امکاناتی را برای حلّ مشکلات ناباروری ناشی از عوامل مختلف غیرقابلتوضیح ارائه میکنند. ازسویدیگر، امروزه اخلاق نقش مؤثری در مطالعات و اَعمال پزشکی ازجمله ناباروری داشته است.
در پژوهش بنیادی نظر بر این است که بلاستوسیستهای اضافی را که زوجین به آن نیازی ندارند، جهت استفاده در پژوهشهایی با هدف درمانی در مطالعات پزشکی و آزمایشات تحقیقاتی خود قرار دهند. ازطرفدیگر، ضرورت بررسی وضعیت اخلاقی بهکارگیری سلولهای بنیادین این است که اخلاق در بحث حقوق انسانی و مطالعات پزشکی مهم است. بهلحاظ اخلاقی و فقهی، ملاحظاتی در این زمینه مانند منابع مجاز برای تولید سلول بنیادی، استفاده از رویانهای مازاد، رضایت آزادانه و آگاهانه والدین، اطّلاعرسانی درست، رازداری، پرهیز از جمعآوری اطلاعات شخصی غیرضروری و غیره وجود دارد که با رعایت آنها استفاده از سلولهای بنیادین در درمان ناباروری منعی نخواهد داشت.
مقاله مروری حاضر نگرش اخلاقی در بهکارگیری سلولهای بنیادی در درمان ناباروری را با روش استفاده از منابع کتابخانهای و مقالات و تحلیل آنها بررسی میکند و هدف از آن بررسی قابلیت سلولهای بنیادی برای درمان ناباروری است.
نوع مطالعه:
مقالات مروری |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1404/2/8 | پذیرش: 1404/3/8