دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 93 1393 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 369-359 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان
2- ، دانشگاه علامه طباطبایی
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج،کهگیلویه و بویراحمد
4- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکيده:   (6060 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهای زیادی است. از مهمترین آنها می توان به راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی و هوش معنوی اشاره کرد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی می باشد. در کل 200 دانشجوی (129 دختر و 71 پسر) رشته پرستاری به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه های تجدید نظر شده هدف های پیشرفت، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری و هوش معنوی را تکمیل کردند. داده ها با روش رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد هدف تبحرگرا (41/ 0 r=)، خودکارآمدی (48/0 r=)، تفکر انتقادی (34/0 r=)، خودنظم دهی فراشناختی (37/0r=) و هوش معنوی (31/0) با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و هدف اجتناب از عملکرد (18/0 r=-) و اضطراب امتحان (31/0r=-) با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار داشتند (5/0p<). در یک مدل پیش بین صرفا خودکارآمدی، خود نظم دهی فراشناختی، اضطراب امتحان و هدف تبحرگرا توانستند 46 درصد پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کنند. سهم خودکارآمدی بیش از سایر متغیرها بود. نتیجه گیری: بنابراین برای افزایش پیشرفت تحصیلی نخست باید به آموزش خودکارآمدی و خودنظم دهی فراشناختی پرداخت. سپس آنها را از پیامدهای منفی اضطراب آگاه و در نهایت به آنها آموزش داد تا چگونه هدف تبحرگرا را انتخاب کنند.

متن کامل [PDF 653 kb]   (2225 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1393/12/25 | پذیرش: 1393/12/25 | انتشار: 1393/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.