دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 92 1392 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 670-663 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شعبه بین الملل ، تهران، ایران
2- دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشکده پرستاری ومامایی ، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
4- گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده:   (8189 مشاهده)

چکیده در دهه های اخیر، رویکرد کیفی، وارد قلمرو پژوهش های علوم پزشکی شده و مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. دقت علمی شامل فعالیت هایی است که احتمال بدست آوردن یافته های معتبر را افزایش می دهد. رویکردهای مختلف تحقیق کیفی، سبب ایجاد روش های متفاوتی جهت کسب "روایی" می شود. در این مقاله، با بهره گیری از شیوه توصیفی و تحلیلی، سعی شده است ضمن آشنایی و مروری اجمالی بر انواع دقت علمی در تحقیقات کیفی، به مطالعات انجام شده و روش هایی جهت افزایش انواع "روایی" نیز پرداخته شود. در این مطالعه، رویکرد گوبا و لینکون ( 1994) شامل: اعتبار، انتقال پذیری، اطمینان پذیری و تأییدپذیری، مطرح و روش های دستیابی به دقت علمی در این چهار معیار بررسی و پیشنهاد گردیده است. نتایج به عمل آمده از تحقیقاتی که برای تولید دانش انجام گرفته اند، نشان می دهد توجه به روش های ذکر شده، کمک خواهد کرد تا با اطمینان بیشتر، بتوان اعتبار مطالعات کیفی را افزایش و قضاوتی خردمندانه کسب نمود.

متن کامل [PDF 552 kb]   (19586 دریافت)    
نوع مطالعه: مقالات مروری | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1394/1/8 | پذیرش: 1394/1/8 | انتشار: 1394/1/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.