دوره 1، شماره 2 و 3 - ( زمستان 87 و بهار 88 1387 )                   جلد 1 شماره 2 و 3 صفحات 77-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanpour azghadi S, Abbasi Z. Effect of Education on Middle-Aged Women's practice towards Menopause . North Khorasan University of Medical Sciences 2009; 1 (2 and 3) :71-77
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-440-fa.html
حسن پور ازغدی سیده بتول، عباسی زهره. بررسی تأثیر آموزش بر میزان عملکرد زنان میانسال در مورد یائسگی در مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1387; 1 (2 و 3) :71-77

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-440-fa.html


1- عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی
چکيده:   (4305 مشاهده)

چکیده : زمینه و هدف : یائسگی، شروع دوران جدیدی در زندگی یک زن است که همانند تمام مراحل دیگر زندگی ، گذشته از زوایای مثبت آن، مثل فراغت از مشکلات دوران بارداری ، خطرات و مشکلاتی سلامت زنان را تهدید می کند. از آنجا که یائسگی اجتناب ناپذیر است و در زندگی هر زنی به وقوع خواهد پیوست، شناخت عوامل خطر و راههای کاهش عوارض و درمان مشکلات آن، از ضروریات زندگی هر زنی است .که این امر مهم از طریق آموزش بهداشت، عملی است. بر همین اساس این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش بر عملکرد زنان میانسال در مورد یائسگی پرداخته است. 40 ساله یائسه بطور تصادفی انتخاب شدند. ابتدا اطلاعات مربوط به عملکرد - روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 90 زن 60 واحدهای پژوهش در مورد یائسگی قبل از اجرای برنامه آموزشی، از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. پس از بررسی مقدماتی اطلاعات حاصل از آزمون اولیه و تعیین نیازهای آموزشی واحدهای پژوهش، برنامه آموزشی مناسب جهت آنها تهیه و تدوین گردید سپس برنامه آموزشی طی دو جلسه یک ساعته و بصورت چهره به چهره و فردی جهت آگاهی از ماهیت ، علائم ، عوارض دوران یائسگی، روش های کاهش عوارض و درمان مشکلات این دوره داده شد. ارزشیابی بوسیله پرسشنامه در مرحله آزمون ثانویه پس از گذشت سه مستقل وآنالیز واریانس یک t ، زوج شده t ، ماه از آموزش صورت گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده ازآزمونهای مک نیمار مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. p<0/ طرفه در سطح معنی داری 05 وجود دارد. ( P=0/ یافته ها : نتایج این پژوهش نشان داد که بین میانگین عملکرد قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری( 000 1 درصد عملکرد خوب داشتند ، در / 21 درصد متوسط و فقط 1 / 77 درصد از افراد مورد پژوهش ضعیف 1 / قبل از آموزش، عملکرد 8 22 درصد عملکرد خوب داشتند. / 72 درصد متوسط و 2 / 5از افراد مورد پژوهش عملکرد ضعیف ، 2 / صورتی که بعد از آموزش 6 نتیجه گیری : نتایج این پژوهش نشان داد راه منطقی بالا بردن رفتارهای بهداشتی افراد، اتکاء به آموزش است با آموزش بهداشت م یتوان افراد را به سلاح دانش مجهز کرد تا از سلامت خویش دفاع کنند.

متن کامل [PDF 264 kb]   (4514 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1394/1/8 | پذیرش: 1394/1/8 | انتشار: 1394/1/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb