زمینه و هدف: بارداری زمان مناسبی جهت تغییر در عادات و رژیم غذایی است. آموزش تغذیه ای نقش مهمی در ارتقاء سلامت زن و فرزند دارد. لذا این تحقیق با هدف تعیین میزان تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقاء رفتارهای تغذیه زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرمشهد در سال 1395 انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله ای با طرح پیش آزمون – پس آزمون گروه شاهد است که با انتخاب90 زن باردار (45 نفر آزمون، 45 گروه شاهد) به صورت تصادفی ساده از مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود که پس از انجام روایی-پایایی مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا پیش آزمون در دو گروه انجام و سپس جلسات آموزشی مبتنی بر مدل در گروه آزمون برگزار شد. داده های جمع آوری شده در دو گروه با نرم افزار SPSS 22 و آزمون های تی و کای دو تجزیه وتحلیل گردید.
یافته ها: بر اساس نتایج مطالعه در مرحله قبل مداخله بین دو گروه آزمون و شاهد از نظر متغیرهای جمعیتی، سازه های مدل و رفتار تغذیه ای تفاوت معناداری نبود. اما پس ازآموزش میانگین سازه های مدل در گروه آزمون به ویژه سازه های حساسیت درک شده (15/1±55/16)، رفتار (05/3±31/31) و آگاهی (58/2±44/21) به طور معناداری افزایش یافته بود (05 /0P< ).
نتیجه گیری: یافته های این مطالعه اثربخشی آموزش با چارچوب مداخله مدل اعتقاد بهداشتی را در ارتقاء رفتار تغذیه ای زنان باردار نشان داد. پژوهشگران این مطالعه مداخلات آموزشی را بر اساس این مدل توصیه می کنند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |