Abdolmohammadi K, Ghadiri Sourman Abadi F, Alizadeh H, Khodaei R, Norouzi S. Comparison of Executive Functions in Preterm and Normal Children. North Khorasan University of Medical Sciences 2019; 11 (2) :92-97
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1830-fa.html
عبدالمحمدی کریم، غدیری صورمان آبادی فرهاد، علیزاده حمید، خدایی رقیه، نوروزی ساناز. مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان نارس و کودکان عادی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1398; 11 (2) :92-97
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1830-fa.html
1- مدرس دانشگاه پیام نور و دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، گروه روانشناسی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران ، karim.abdolmohamadi@yahoo.com
2- دانشجوی دکتری روانشناسی،گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3- استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
5- استادیار روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکيده: (3739 مشاهده)
مقدمه: کارکردهای اجرایی اشاره به استفاده از فرایندهای شناختی برای کنترل افکار و هیجانات دارد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان نارس و عادی میباشد تا مشخص شود آیا تولد پیش از موعد میتواند باعث مشکل در کارکردهای اجرایی کودکان شود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع تحلیلی – مقطعی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کودکان نارس شهر تبریز بودند که 30 نفر از این کودکان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با 30 کودک عادی مقایسه شدند. شرکت کننده ها به پرسشنامه BRIEF (توسط عبدالمحمدی و همکاران در ایران هنجاریابی شده است) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس چند متغیری و نرمافزار SPSS-20 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: جامعه نتایج به دست آمده نشان داد که بین میانگین مؤلفه های آسیب پذیری (بازداری، جابه جایی توجه،کنترل هیجان، آغازگری، حافظه کاری،سازماندهی)و نمره کل کارکردهای اجرایی تفاوت معناداری در سطح 01 / 0 وجود دارد.
نتیجه گیری: با استناد به یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین مطرح کرد که کودکان نارس از نظر کارکردهای اجرایی نسبت به کودکان عادی دارای ضعف میباشند و متخصصان و والدین درگیر با این کودکان به این مساله توجه نمایند
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1397/2/1 | پذیرش: 1397/8/7 | انتشار: 1398/7/13