دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 93 1393 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 600-591 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azimi M, shakeri M, Nori R, Hatami M. Effectiveness of metacognitive therapy (MCT) on reducing test anxiety and changing the metacognitive beliefs of the eleventh and twelfth grade students. North Khorasan University of Medical Sciences 2014; 6 (3) :591-600
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-378-fa.html
عظیمی مریم، شاکری محمد، نوری ربابه، حاتمی محمد. بررسی تأثیر درمان فراشناختی در کاهش اضطراب امتحان و تغییر باورهای فراشناختی دانش‌آموزان سال سوم و چهارم متوسطه. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1393; 6 (3) :591-600

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-378-fa.html


1- مدرس دانشگاه فرهنگیان امیر کبیر
2- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
3- دانشگاه خوارزمی
چکيده:   (5919 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: اضطراب‌ امتحان از مشکلات رایج دانش‌آموزان است که کارآیی‌شان را می‌کاهد و به خاطرسپاری مطالب را دچار مشکل نماید و نهایتاً عملکرد فرد را هنگام امتحان مختل کند. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر درمان ‌فراشناختی در کاهش اضطراب ‌امتحان و تغییر باورهای ‌فراشناختی دانش‌آموزان سال سوم و چهارم متوسطه می‌باشد. مواد و روش کار: این پژوهشی تجربی با طرح پیش‌آزمون‌-‌پس‌آزمون و پیگیری برای دو گروه آزمایشی و کنترل است. بدین‌ منظور دانش‌آموزانی که جهت مشاوره به مرکز مشاوره رازی استان البرز مراجعه و از طریق آزمون اضطراب‌ امتحان ساراسون افرادی که اضطراب‌امتحان بالا (نمرات بالاتر از 12) داشتند به عنوان نمونه‌ی تحقیق به تعداد 32 نفر انتخاب شدند و بوسیله گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار‌گرفتند. برای گروه آزمایشی درمان‌فراشناختی (ولز1995-1997) در قالب10 جلسه 45 دقیقه‌ای انجام شد. برای سنجش باورهای فراشناختی از فرم کوتاه پرسشنامه‌ی فراشناخت (MCQ30) ولز و برای سنجش اضطراب‌امتحان از پرسشنامه‌ی اضطراب‌امتحان ساراسون استفاده‌‌شد. در نهایت داده‌ها بوسیله نرم‌افزار SPSS ویرایش 16 تحت آزمون تحلیل‌کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان‌ داد، اضطراب‌ امتحان در گروه آزمایشی بعد از درمان فراشناختی بطور معنی‌داری (05/0P<) کاهش داشته‌است. همچنین باورهای ‌فراشناختی در گروه‌ آزمایشی بعد از درمان‌ فراشناختی بطور معنی‌داری (05/0P<) کاهش داشته‌ است. بعد از 6 ماه پیگیری صورت‌ گرفت که نتایج آن تفاوت‌ معنی‌داری نسبت به پس‌آزمون نشان نداد. بنابراین درمان فراشناختی اثرات پایایی بر کاهش اضطراب ‌امتحان و تغییر باورهای ‌فراشناختی دارد. نتیجه‌گیری: درمان ‌فراشناختی به بهبود باورهای ‌فراشناختی دانش‌آموزان منجر ‌شد، همچنین این درمان باعث کاهش اضطراب ‌امتحان نیز گردید.

متن کامل [PDF 255 kb]   (3311 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1394/1/8 | پذیرش: 1394/1/8 | انتشار: 1394/1/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb