دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 29-22 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltanian Bojnourd A, Jahangiri A. Designing an Educational App and its Effectiveness on Improving Children with Autism Spectrum Disorders Signs. North Khorasan University of Medical Sciences 2019; 11 (3) :22-29
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1893-fa.html
سلطانیان بجنورد آزیتا، جهانگیری علی. طراحی اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر پکس و اثربخشی آن در کاهش نشانگان کودکان طیف اوتیسم. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1398; 11 (3) :22-29

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1893-fa.html


1- مربی، گروه فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، azita.soltanian@gmail.com
2- استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکيده:   (3366 مشاهده)
مقدمه: اﺧﺘﻼل اوﺗﻴﺴﻢ اﺧﺘﻼﻟﻲﺗﺤﻮﻟﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑـﺎ ﻧﺎرﺳـﺎﻳﻲدرﻣﻬـﺎرتﻫـﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ- ارﺗﺒﺎﻃﻲوﺑﺮوز رﻓﺘﺎرﻫﺎی کلیشه ای همراه است. هدف از پژوهش حاضر، طراحی اپلیکیشن آموزشی و بررسی اثربخشی آن در کاهش نشانگان کودکان اوتیسم می باشد.
 روش کار: این پژوهش به شیوه نیمه تجربی(پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل)انجام پذیرفت. ﺟﺎﻣﻌﮥ آماری این ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 30 کودک 7تا 12 ساله اوتیسم بود که بصورت تصادفی در دو گروه مداخله وکنترل تقسیم گردیدند. ابتدا هر دو گروه تحت پیش آزمون بوسیله آزمون گارز قرار گرفتند. سپس گروه مداخله تحت 10 جلسه یک ساعته آموزش قرار گرفته ولیکن بر روی گروه کنترل، فعالیتی انجام نپذیرفت و در انتهاء آزمون گارز بعنوان پس آزمون، بر روی هر دو گروه مورد استفاده قرار گرفت. داده های بدست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها:  یافته های پژوهش نشان داد که که پس از تعدیل میانگین های پیش آزمون، تفاوت معنی داری بین میانگین گروه مداخله و کنترل در پس آزمون وجود داشت و کاربرد میانگین نمرات گروه مداخله در مهارتهای ارتباطی، اجتماعی ورفتارهای کلیشه ای  را به ترتیب از 93/5، 87/4، 8/4 به 13/3، 4/2، 87/2 در پس آزمون تغییر داده است ( (p < 0.001.
نتیجه گیری: نتایج نشان عملکرد مهارتهای ارتباطی، اجتماعی و رفتارهای کلیشه ای با کاربرد اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر پکس ارتقاء یافته است و کاربرد این اپلیکیشن می تواند در آموزش کودکان طیف اوتیسم مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1060 kb]   (1639 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1397/12/5 | پذیرش: 1398/6/10 | انتشار: 1398/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb