[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 22-29 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر پکس و اثربخشی آن در کاهش نشانگان کودکان طیف اوتیسم
آزیتا سلطانیان بجنورد ، علی جهانگیری
چکيده:   (41 مشاهده)
مقدمه: اختلال اوتیسم اختلالی تحولی است که با نارسایی در مهارتهای اجتماعی- ارتباطی و بروز رفتارهای کلیشهای همراه است.
هدف از پژوهش حاضر، طراحی اپلیکیشن آموزشی و بررسی اثربخشی آن در کاهش نشانگان کودکان اوتیسم میباشد.
روش کار: این پژوهش به شیوه نیمهتجربی )پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل( انجام پذیرفت. جامعۀ آماری این پژوهش شامل
30 کودک 7 تا 12 ساله اوتیسم بود که بصورت تصادفی در دو گروه مداخله وکنترل تقسیم گردیدند. ابتدا هر دو گروه تحت پیش
آزمون بوسیله آزمون گارز قرار گرفتند. سپس گروه مداخله تحت 10 جلسه یک ساعته آموزش قرار گرفته ولیکن بر روی گروه کنترل،
فعالیتی انجام نپذیرفت و در انتهاء آزمون گارز بعنوان پس آزمون، بر روی هر دو گروه مورد استفاده قرار گرفت. دادههای بدست آمده
با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که که پس از تعدیل میانگینهای پیش آزمون، تفاوت معنی داری بین میانگین گروه مداخله و
کنترل در پس آزمون وجود داشت و کاربرد میانگین نمرات گروه مداخله در مهارتهای ارتباطی، اجتماعی ورفتارهای کلیشهای را به
ترتیب از 93 / 5 ، 87 / 4 ، 8 / 4 به 13 / 3 ، 4 / 2 ، 87 / 2 در پس آزمون تغییر داده است ) 001 / 0 > P .)
نتیجهگیری: نتایج نشان عملکرد مهارتهای ارتباطی، اجتماعی و رفتارهای کلیشهای با کاربرد اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر پکس
ارتقاء یافته است و کاربرد این اپلیکیشن میتواند در آموزش کودکان طیف اوتیسم مورد استفاده قرار گیرد
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اوتیسم مهارتهای اجتماعی مهارتهای ارتباطی رفتارهای کلیشهای اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر پکس
متن کامل [PDF 1120 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltanian Bojnourd A, Jahangiri A. Designing an Educational App and its Effectiveness on Improving Children with Autism Spectrum Disorders Signs. JNKUMS. 2019; 11 (3) :22-29
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1893-fa.html

سلطانیان بجنورد آزیتا، جهانگیری علی. طراحی اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر پکس و اثربخشی آن در کاهش نشانگان کودکان طیف اوتیسم. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1398; 11 (3) :22-29

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1893-fa.html



دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.34 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3986