کنش های اجرایی و فرا ظرفیت های شغلی در دانشجویان مبتلا و غیر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
|
حمید دررودی ، علی مشهدی ، سید علی کیمیایی ، حسین کارشکی  |
|
|
چکيده: (495 مشاهده) |
های اجرایی، هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه رابطه این کنش ها با ¬ مقدمه: با توجه به ویژگی های انطباقی موجود در کنش
های شغلی- در دانشجویان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نارسایی توجه/ ¬ انطباق پذیری شغلی و استخدام پذیری- به مثابه فرا ظرفیت
ADHD) فزون کنشی ) می باشد.
روش کار: در یک پژوهش همبستگی از بین دانشجویان دانشگاه بجنورد در سال های تحصیلی 98 تا 1400 ، تعداد 138 دانشجوی
ADHD و 229 دانشجوی غیر مبتلا با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. از مقیاس های درجه بندی ADHD مبتلا به
انطباق پذیری شغلی ساویکاس و استخدام ، ADHD بزرگسالان بارکلی، نارسایی ها در کنش وری اجرایی بارکلی، مصاحبه تشخیصی
پذیری خود ادراکی/ بلند پروازی راسویل و همکاران برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. داده ها با محاسبه ضرایب همبستگی
SPSS پیرسون، مقایسه این روابط و بررسی اندازه های اثر مربوط به این ضرایب در دو گروه و با استفاده از نرم افزار 18 ، مورد تحلیل
قرار گرفت.
روابط منفی و معناداری بین نارسایی در کنش های اجرایی با ،ADHD یافتهها: هم در دانشجویان مبتلا به و هم غیر مبتلا به
انطباق پذیری شغلی و استخدام پذیری، وجود دارد – به جز خود کنترلی در گروه غیر مبتلا- . همه این ضرایب همبستگی به جز
ADHD رابطه بین استخدام پذیری و خود تنظیمی هیجان، در دانشجویان مبتلا به از لحاظ آماری قوی تر از دانشجویان غیر مبتلا
می باشد. براساس متوسط اندازه های اثر، بزرگترین تفاوت ها در خود -کنترلی، مدیریت زمان، حل مساله، خود- انگیزشی و خود
تنظیمی هیجان می باشد.
کنش های شغلی این افراد را بیشتر تحت تاثیر ،ADHD نتیجه گیری: سطوح بالاتر نارساکنش وری های اجرایی در مبتلایان به
قرار داده است. |
|
واژههای کلیدی: نارسایی توجه- فزون کنشی، کنش های اجرایی، فراظرفیت
های شغلی |
|
متن کامل [PDF 481 kb]
(167 دریافت)
|
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1400/10/4 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|