[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 94-85 برگشت به فهرست نسخه ها
کنش های اجرایی و فرا ظرفیت های شغلی در دانشجویان مبتلا و غیر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
حمید دررودی ، علی مشهدی ، سید علی کیمیایی ، حسین کارشکی
چکيده:   (103 مشاهده)
های اجرایی، هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه رابطه این کنش ها با ¬ مقدمه: با توجه به ویژگی های انطباقی موجود در کنش
های شغلی- در دانشجویان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نارسایی توجه/ ¬ انطباق پذیری شغلی و استخدام پذیری- به مثابه فرا ظرفیت
ADHD) فزون کنشی ) می باشد.
روش کار: در یک پژوهش همبستگی از بین دانشجویان دانشگاه بجنورد در سال های تحصیلی 98 تا 1400 ، تعداد 138 دانشجوی
ADHD و 229 دانشجوی غیر مبتلا با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. از مقیاس های درجه بندی ADHD مبتلا به
انطباق پذیری شغلی ساویکاس و استخدام ، ADHD بزرگسالان بارکلی، نارسایی ها در کنش وری اجرایی بارکلی، مصاحبه تشخیصی
پذیری خود ادراکی/ بلند پروازی راسویل و همکاران برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. داده ها با محاسبه ضرایب همبستگی
SPSS پیرسون، مقایسه این روابط و بررسی اندازه های اثر مربوط به این ضرایب در دو گروه و با استفاده از نرم افزار 18 ، مورد تحلیل
قرار گرفت.
روابط منفی و معناداری بین نارسایی در کنش های اجرایی با ،ADHD یافتهها: هم در دانشجویان مبتلا به و هم غیر مبتلا به
انطباق پذیری شغلی و استخدام پذیری، وجود دارد – به جز خود کنترلی در گروه غیر مبتلا- . همه این ضرایب همبستگی به جز
ADHD رابطه بین استخدام پذیری و خود تنظیمی هیجان، در دانشجویان مبتلا به از لحاظ آماری قوی تر از دانشجویان غیر مبتلا
می باشد. براساس متوسط اندازه های اثر، بزرگترین تفاوت ها در خود -کنترلی، مدیریت زمان، حل مساله، خود- انگیزشی و خود
تنظیمی هیجان می باشد.
کنش های شغلی این افراد را بیشتر تحت تاثیر ،ADHD نتیجه گیری: سطوح بالاتر نارساکنش وری های اجرایی در مبتلایان به
قرار داده است.
واژه‌های کلیدی: نارسایی توجه- فزون کنشی، کنش های اجرایی، فراظرفیت های شغلی
متن کامل [PDF 481 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1400/10/4 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.UM.REC.1398.150



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Darrodi H, Mashhadi A, Kimiaei S A, Kareshki H. Executive Functions and Career Meta-Capacity in Students with and without Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder. JNKUMS. 2021; 13 (3) :85-94
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2439-fa.html

دررودی حمید، مشهدی علی، کیمیایی سید علی، کارشکی حسین. کنش های اجرایی و فرا ظرفیت های شغلی در دانشجویان مبتلا و غیر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1400; 13 (3) :94-85

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2439-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4374