Ghafori R, Heirani A, Aghdasi M, Ebrahimi B. Effect of Rhythmic Movements on working Memory, Motor Proficiency and Writing Skills in the Students with Dysgraphia. North Khorasan University of Medical Sciences 2019; 11 (1) :23-31
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1726-fa.html
غفوری روناک، حیرانی علی، اقدسی محمدتقی، ابراهیمی بهروز. تأثیر حرکات ریتمیک بر حافظه فعال، تبحر حرکتی و مهارت نوشتن در دانش آموزان دارای اختلال نوشتاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1398; 11 (1) :23-31
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1726-fa.html
1- دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، ronak.ghafuri65@gmail.com
2- دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیتبدنی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
3- مدیر گروه گرایش رفتارحرکتی، دانشکده تربیتبدنی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکيده: (3912 مشاهده)
مقدمه:از جمله مشکلات کودکان دارای اختلال نوشتن،اختلال در فرآیندهای شناختی میباشد. اختلال در کارکردهای حافظه فعال،اصلیترین ویژگی کودکان با اختلال نوشتاری است.یادگیری مهارتهای نوشتاری با انجام مهارتهای حرکتی تقویت شده که این تقویت بر عملکرد،طرحواره بدنی وپردازش اطلاعات و بهبود فرآیندهای شناختی از جمله حافظه تاثیر میگذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات حرکتی بر حافظه فعال،مهارت نوشتن و تبحر حرکتی در کودکان با اختلال نوشتاری است.
روش کار : بهمنظور انجام پژوهش، 32 دانشآموز پسر پایه سوم تا پنجم با اختلال نوشتاری به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند سپس بصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند.برنامه تمرینی شامل تمرینات 12 هفتهی آیروبیک بود.آزمون فراخنای حافظه عددی، آزمون مهارت دستنویسی مینهسوتا و آزمون رشد حرکتی لینکن-اوزرتسکی در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد.
یافتهها: بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد(P≤0.5). نتایج نشان داد که بعد از یک دوره تمرین ریتمیک نمرات تبحر حرکتی وهمچنین حافظه فعال و مهارت نوشتن بصورت معناداری افزایش یافت، یافتهها نشان داد که بین حافظه فعال با نمرات تبحر حرکتی و مهارت نوشتن ارتباط معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که تمرینات حرکتی ممکن است به واسطه بهبود تبحر حرکتی و هماهنگی حسی و حرکتی باعث افزایش پردازش اطلاعات و بهبود حافظه فعال و نهایت بهبود نمرات نوشتن در کودکان با اختلال نوشتاری شود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1397/6/25 | پذیرش: 1397/8/7 | انتشار: 1398/3/28