[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 23-31 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر حرکات ریتمیک بر حافظه فعال، تبحر حرکتی و مهارت نوشتن در دانش آموزان دارای اختلال نوشتاری
روناک غفوری، علی حیرانی، محمدتقی اقدسی، بهروز ابراهیمی
چکيده:   (170 مشاهده)
مقدمه: از جمله مشکلات کودکان دارای اختلال نوشتن، اختلال در فرآیندهای شناختی میباشد. اختلال در کارکردهای حافظه فعال،
اصلیترین ویژگی کودکان با اختلال نوشتاری است. یادگیری مهارتهای نوشتاری با انجام مهارتهای حرکتی تقویت شده که این تقویت
بر عملکرد، طرحواره بدنی وپردازش اطلاعات و بهبود فرآیندهای شناختی از جمله حافظه تأثیر میگذارد. هدف از پژوهش حاضر
بررسی تأثیر تمرینات حرکتی بر حافظه فعال، مهارت نوشتن و تبحر حرکتی در کودکان با اختلال نوشتاری است.
روش کار: بهمنظور انجام پژوهش، 34 دانشآموز پسر پایه سوم تا پنجم با اختلال نوشتاری به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب
شدند سپس بصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برنامه تمرینی شامل تمرینات 14 هفته آیروبیک بود. آزمون
فراخنای حافظه عددی، آزمون مهارت دستنویسی مینهسوتا و آزمون رشد حرکتی لینکن-اوزرتسکی در دو مرحله پیش آزمون و پس
آزمون گرفته شد.
≤ 6/ یافتهها: بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد ) 2 P (. نتایج نشان داد که بعد از یک دوره تمرین
ریتمیک نمرات تبحر حرکتی وهمچنین حافظه فعال و مهارت نوشتن بصورت معناداری افزایش یافت، یافتهها نشان داد که بین حافظه
فعال با نمرات تبحر حرکتی و مهارت نوشتن ارتباط معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که تمرینات حرکتی ممکن است به واسطه بهبود تبحر حرکتی و هماهنگی حسی و حرکتی
باعث افزایش پردازش اطلاعات و بهبود حافظه فعال و نهایت بهبود نمرات نوشتن در کودکان با اختلال نوشتاری شود.
واژه‌های کلیدی: تبحر حرکتی مهارت نوشتن حافظه فعال اختلال نوشتاری پردازش اطلاعات
متن کامل [PDF 1651 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghafori R, Heirani A, Aghdasi M, Ebrahimi B. Effect of Rhythmic Movements on working Memory, Motor Proficiency and Writing Skills in the Students with Dysgraphia. JNKUMS. 2019; 11 (1) :23-31
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1726-fa.html

غفوری روناک، حیرانی علی، اقدسی محمدتقی، ابراهیمی بهروز. تأثیر حرکات ریتمیک بر حافظه فعال، تبحر حرکتی و مهارت نوشتن در دانش آموزان دارای اختلال نوشتاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1398; 11 (1) :23-31

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1726-fa.html



دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3925