1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، ، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه علوم تربیتی، ، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان ، ایران ، mnadi@khuisf.ac.ir
3- استادیار گروه روانشناسی بالینی، ، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان ، ایران
چکيده: (4072 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه مقایسۀ اثربخشی بستۀ غیر رایانهای آموزشی تلفیقی حافظه فعال و توجه انتخابی با نرمافزار کاپیتان لاگ بر مؤلفههای کارکردهای اجرایی مرتبط با بیماری صرع بوده است.
روش کار: پژوهش حاضر، طرح شبه آزمایشی با نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود که از بین 150 نفر (جامعۀ آماری) دانشآموز دختر 15-13 ساله مبتلابه بیماری صرع گیجگاهی مراجعهکننده به کلینیکهای مغز و اعصاب، انتخاب و بر اساس تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایشی (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شده بودند. بستۀ غیر رایانهای در مدت 15 جلسۀ یکساعته طی 4 هفته در گروه آزمایشی اوّل و بستۀ رایانهای در مدّت 15 جلسۀ 45 دقیقهای طی 4 هفته در گروه آزمایشی دوّم اجراشده بود، درحالیکه گروه کنترل هیچگونه آموزشی را دریافت نکرده بود. پیشآزمونها و پسآزمونها و مرحله پیگیری سه ماه بعد از پسآزمونها، برای هر سه گروه بر اساس نسخههای نرمافزاری مربوط به ارزیابی کارکردهای اجرایی اخذ گردیده بودند.
یافتهها: تحلیل واریانس اندازهگیریهای تکراری تفاوت معناداری را در میانگین نمرات متغیرهای وابسته در گروه آزمایشی اوّل نسبت به گروه آزمایشی دوّم و گروه کنترل، نشان داده بود (05/0> P).
نتیجه گیری: بستۀ غیر رایانهای حافظه فعال و توجه انتخابی بر مؤلفههای کارکردهای اجرایی مؤثرتر از بسته رایانهای کاپیتان لاگ بود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1396/11/26 | پذیرش: 1397/3/29 | انتشار: 1397/7/7