دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1397 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 113-102 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaei N, Nadi M A, Sajjadian I. Comparison of The Effectiveness of Non-Computerized Blended Training Package of Working Memory and Selective Attention with Captain Log’s Package on the Components of Executive Function in Patients with Temporal Lobe Epilepsy. North Khorasan University of Medical Sciences 2018; 10 (2) :102-113
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1527-fa.html
طباطبایی نفیسه، نادی محمدعلی، سجادیان ایلناز. مقایسه اثربخشی بستۀ آموزشی تلفیقی غیر رایانه‌ای حافظه فعال و توجه انتخابی با بستۀ نرم‌افزاری توانمندسازی شناختی کاپیتان لاگ بر مؤلفه‌های کارکردهای اجرایی در دختران مبتلابه بیماری صرع لوب گیجگاهی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1397; 10 (2) :102-113

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1527-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، ، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه علوم تربیتی، ، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان ، ایران ، mnadi@khuisf.ac.ir
3- استادیار گروه روانشناسی بالینی، ، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان ، ایران
چکيده:   (4547 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه مقایسۀ اثربخشی بستۀ غیر رایانه‌ای آموزشی تلفیقی حافظه فعال و توجه انتخابی با نرم‌افزار کاپیتان لاگ بر مؤلفههای کارکردهای اجرایی مرتبط با بیماری صرع بوده است.
روش کار: پژوهش حاضر، طرح شبه آزمایشی با نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند به‌صورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود که از بین 150 نفر (جامعۀ آماری) دانشآموز دختر 15-13 ساله مبتلابه بیماری صرع گیجگاهی مراجعهکننده به کلینیکهای مغز و اعصاب، انتخاب و بر اساس تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایشی (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شده بودند. بستۀ غیر رایانه‌ای در مدت 15 جلسۀ یک‌ساعته طی 4 هفته در گروه آزمایشی اوّل و بستۀ رایانهای در مدّت 15 جلسۀ 45 دقیقهای طی 4 هفته در گروه آزمایشی دوّم اجراشده بود، درحالی‌که گروه کنترل هیچگونه آموزشی را دریافت نکرده بود. پیش‌آزمون‌ها و پس‎‎آزمون‌ها و مرحله پیگیری سه ماه بعد از پس‌آزمون‌ها، برای هر سه گروه بر اساس نسخههای نرمافزاری مربوط به ارزیابی کارکردهای اجرایی اخذ گردیده بودند.
یافته‌ها: تحلیل واریانس اندازه‌گیری‌های تکراری تفاوت معناداری را در میانگین نمرات متغیرهای وابسته در گروه آزمایشی اوّل نسبت به گروه آزمایشی دوّم و گروه کنترل، نشان داده بود (05/0> P).
نتیجه گیری: بستۀ غیر رایانه‌ای حافظه فعال و توجه انتخابی بر مؤلفههای کارکردهای اجرایی مؤثرتر از بسته رایانهای کاپیتان لاگ بود.
متن کامل [PDF 844 kb]   (2313 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1396/11/26 | پذیرش: 1397/3/29 | انتشار: 1397/7/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb