[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 102-112 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی بستۀ آموزشی تلفیقی غیر رایانه‌ای حافظه فعال و توجه انتخابی با بستۀ نرم‌افزاری توانمندسازی شناختی کاپیتان لاگ بر مؤلفه‌های کارکردهای اجرایی در دختران مبتلابه بیماری صرع لوب گیجگاهی
نفیسه طباطبایی ، محمدعلی نادی ، ایلناز سجادیان
چکيده:   (111 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه مقایسۀ اثربخشی بستۀ غیر رایانه‌ای آموزشی تلفیقی حافظه فعال و توجه انتخابی با نرم‌افزار کاپیتان لاگ بر مؤلفههای کارکردهای اجرایی مرتبط با بیماری صرع بوده است.
روش کار: پژوهش حاضر، طرح شبه آزمایشی با نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند به‌صورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود که از بین 150 نفر (جامعۀ آماری) دانشآموز دختر 15-13 ساله مبتلابه بیماری صرع گیجگاهی مراجعهکننده به کلینیکهای مغز و اعصاب، انتخاب و بر اساس تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایشی (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شده بودند. بستۀ غیر رایانه‌ای در مدت 15 جلسۀ یک‌ساعته طی 4 هفته در گروه آزمایشی اوّل و بستۀ رایانهای در مدّت 15 جلسۀ 45 دقیقهای طی 4 هفته در گروه آزمایشی دوّم اجراشده بود، درحالی‌که گروه کنترل هیچگونه آموزشی را دریافت نکرده بود. پیش‌آزمون‌ها و پس‎‎آزمون‌ها و مرحله پیگیری سه ماه بعد از پس‌آزمون‌ها، برای هر سه گروه بر اساس نسخههای نرمافزاری مربوط به ارزیابی کارکردهای اجرایی اخذ گردیده بودند.
یافته‌ها: تحلیل واریانس اندازه‌گیری‌های تکراری تفاوت معناداری را در میانگین نمرات متغیرهای وابسته در گروه آزمایشی اوّل نسبت به گروه آزمایشی دوّم و گروه کنترل، نشان داده بود (05/0> P).
نتیجه گیری: بستۀ غیر رایانه‌ای حافظه فعال و توجه انتخابی بر مؤلفههای کارکردهای اجرایی مؤثرتر از بسته رایانهای کاپیتان لاگ بود.
واژه‌های کلیدی: بستۀ آموزشی حافظۀ فعال توجه انتخابی کارکردهای اجرایی صرع لوب گیجگاهی
متن کامل [PDF 1047 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaei N, Nadi M A, Sajjadian I. Comparison of The Effectiveness of Non-Computerized Blended Training Package of Working Memory and Selective Attention with Captain Log’s Package on the Components of Executive Function in Patients with Temporal Lobe Epilepsy. JNKUMS. 2018; 10 (2) :102-112
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1527-fa.html

طباطبایی نفیسه، نادی محمدعلی، سجادیان ایلناز. مقایسه اثربخشی بستۀ آموزشی تلفیقی غیر رایانه‌ای حافظه فعال و توجه انتخابی با بستۀ نرم‌افزاری توانمندسازی شناختی کاپیتان لاگ بر مؤلفه‌های کارکردهای اجرایی در دختران مبتلابه بیماری صرع لوب گیجگاهی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1397; 10 (2) :102-112

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1527-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781