دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 21-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.RASHT.REC.1397.001


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری ،گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران
2- دانشیار ،گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران ، drbahmanakbari@gmail.com
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکيده:   (3192 مشاهده)
مقدمه: فشارخون یک بیماری شایع است که سلامت افراد را تحت تأثیر قرار میدهد. افرادی که ازنظر شخصیتی توانایی مقابله کمی با استرس دارند و در مواجهه با استرسها با سوگیری پاسخ میدهند بیشتر دچار مشکلات جسمانی و روانی حاصل از بیماریهای مزمن میشود. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کیفیت خواب و سوگیری شناختی بیماران مبتلابه فشارخون اولیه صورت گرفت.
روش کار: مطالعه به روش تجربی یا پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل صورت گرفت. در این مطالعه تعداد 32 زن مبتلابه فشارخون بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به روش تصادفی بلوکهای جایگشتی در دو گروه کنترل 16 نفر و مداخله 16 نفر جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامه های استاندارد کیفیت خواب پیترزبورگ و سوگیری شناختی را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. گروه مداخله به مدت هشت جلسه آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری دریافت کرد و گروه کنترل در این بازه زمانی از طرف تیم تحقیق آموزشی دریافت نکرد. داده های به دست آمده با روش آماری توصیفی و استنباطی تجزیه تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد در مرحله بعد از مداخله بین دو گروه مداخله و کنترل در میزان کیفیت خواب و سوگیری شناختی تفاوت معنیدار وجود دارد 05/0 < P. برای مؤلفه های کانون توجه متمرکز بر خود 03/0 و متمرکز بر دیگران 74/3 معنی دار نبود 05/0 < P این یافته نشان میداد بین گروه آزمایش و کنترل در این مؤلفه تفاوت معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر میتوان نتیجه گرفت آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کیفیت خواب و سوگیری شناختی زنان مبتلابه فشارخون اولیه اثربخش است و میتواند به عنوان یک روش درمانی مکمل اثربخش و بدون عوارض مورداستفاده قرار بگیرد.
متن کامل [PDF 1331 kb]   (1292 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1398/7/3 | پذیرش: 1398/9/25 | انتشار: 1399/1/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.