Ethics code: IR.IAU.RASHT.REC.1397.001
				
				
				
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                     Balazadeh R,  Akbari B,  Abolghasemi A. Effectiveness of Stress Management based on Cognitive-behavioral Training on Sleep Quality and Cognitive Bias of Patients with Primary Hypertension.  North Khorasan University of Medical Sciences 2020; 11 (4) :15-21
URL: 
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1964-fa.html     
                     
                    
                    بالازاده رویا،  اکبری بهمن،  ابوالقاسمی عباس. بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کیفیت خواب و  سوگیری شناختی بیماران مبتلابه فشارخون اولیه.  مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1398; 11 (4) :15-21
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1964-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری ،گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران 
 2- دانشیار ،گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران ، drbahmanakbari@gmail.com
 3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران 
                    
                    
                    چکيده:       (4265 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: فشارخون یک بیماری شایع است که سلامت افراد را تحت تأثیر قرار میدهد. افرادی که ازنظر شخصیتی توانایی مقابله کمی با استرس دارند و در مواجهه با استرسها با سوگیری پاسخ میدهند بیشتر دچار مشکلات جسمانی و روانی حاصل از بیماریهای مزمن میشود. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کیفیت خواب و سوگیری شناختی بیماران مبتلابه فشارخون اولیه صورت گرفت. 
روش کار: مطالعه به روش تجربی یا پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل صورت گرفت. در این مطالعه تعداد 32 زن مبتلابه فشارخون بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به روش تصادفی بلوکهای جایگشتی در دو گروه کنترل 16 نفر و مداخله 16 نفر جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامه های استاندارد کیفیت خواب پیترزبورگ و سوگیری شناختی را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. گروه مداخله به مدت هشت جلسه آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری دریافت کرد و گروه کنترل در این بازه زمانی از طرف تیم تحقیق آموزشی دریافت نکرد. داده های به دست آمده با روش آماری توصیفی و استنباطی تجزیه تحلیل شدند. 
یافته ها: یافته ها نشان داد در مرحله بعد از مداخله بین دو گروه مداخله و کنترل در میزان کیفیت خواب و سوگیری شناختی تفاوت معنیدار وجود دارد 05/0 < P. برای مؤلفه های کانون توجه متمرکز بر خود 03/0 و متمرکز بر دیگران 74/3 معنی دار نبود 05/0 < P این یافته نشان میداد بین گروه آزمایش و کنترل در این مؤلفه تفاوت معنی داری وجود نداشت. 
نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر میتوان نتیجه گرفت آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کیفیت خواب و سوگیری شناختی زنان مبتلابه فشارخون اولیه اثربخش است و میتواند به عنوان یک روش درمانی مکمل اثربخش و بدون عوارض مورداستفاده قرار بگیرد. 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
مقاله پژوهشی |
                    موضوع مقاله: 
                    
علوم پایه  دریافت: 1398/7/3 | پذیرش: 1398/9/25 | انتشار: 1399/1/25