دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 94-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UM.REC.1398.150


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Darrodi H, Mashhadi A, Kimiaei S A, Kareshki H. Executive Functions and Career Meta-Capacity in Students with and without Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder. North Khorasan University of Medical Sciences 2021; 13 (3) :85-94
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2439-fa.html
دررودی حمید، مشهدی علی، کیمیایی سید علی، کارشکی حسین. کنش های اجرایی و فرا ظرفیت های شغلی در دانشجویان مبتلا و غیر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1400; 13 (3) :85-94

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2439-fa.html


1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- استاد گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، mashhadi@um.ac.ir
3- دانشیار گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکيده:   (2079 مشاهده)
مقدمه: با توجه به ویژگی های انطباقی موجود در کنش¬های اجرایی، هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه رابطه این کنش ها با انطباق پذیری شغلی و استخدام پذیری- به مثابه فرا ظرفیت¬های شغلی- در دانشجویان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) می باشد.
روش کار: در یک پژوهش همبستگی از بین دانشجویان دانشگاه بجنورد در سال های تحصیلی 98 تا 1400، تعداد 138 دانشجوی مبتلا به ADHD و 229 دانشجوی غیر مبتلا با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. از مقیاس های درجه بندی ADHD بزرگسالان بارکلی، نارسایی ها در کنش وری اجرایی بارکلی، مصاحبه تشخیصی ADHD ،انطباق پذیری شغلی ساویکاس و استخدام پذیری خود ادراکی/ بلند پروازی راسویل و همکاران  برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. داده ها با محاسبه ضرایب همبستگی پیرسون، مقایسه این روابط و بررسی اندازه های اثر مربوط به این ضرایب در دو گروه و با استفاده از نرم افزار 18 SPSS، مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: هم در دانشجویان مبتلا به و هم غیر مبتلا به ADHD، روابط منفی و معناداری بین نارسایی در کنش های اجرایی با انطباق پذیری شغلی و استخدام پذیری، وجود دارد به جز خود کنترلی در گروه غیر مبتلا- . همه این ضرایب همبستگی به جز رابطه بین استخدام پذیری و خود تنظیمی هیجان، در دانشجویان مبتلا به ADHD از لحاظ آماری قوی تر از دانشجویان غیر مبتلا می باشد. براساس متوسط اندازه های اثر، بزرگترین تفاوت ها در خود -کنترلی، مدیریت زمان، حل مساله، خود- انگیزشی و خود تنظیمی هیجان می باشد.
نتیجه گیری: سطوح بالاتر نارساکنش وری های اجرایی در مبتلایان به ADHD، کنش های شغلی این افراد را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است.
متن کامل [PDF 578 kb]   (1090 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1400/2/26 | پذیرش: 1400/4/12 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb