Ethics code: IR.GMU.REC.1395-72
Clinical trials code: IRCT20170 71317756N21
Mansoorian M R, Khosravan S, Sajjadi M, Soltani M, Khazaei A. Effectiveness of Team Member Teaching Design on diabetes-related knowledge of practice nurses and the community covered by them. North Khorasan University of Medical Sciences 2023; 14 (4) :55-62
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2697-fa.html
منصوریان محمدرضا، خسروان شهلا، سجادی موسی، سلطانی منصور، خزائی اکرم. اثربخشی الگوی تدریس اعضای تیم بر میزان آگاهی بهورزان و جامعه تحت پوشش آنها درباره دیابت. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1401; 14 (4) :55-62
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2697-fa.html
1- استادیار، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
2- استاد، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
3- دانشیار، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
4- مربی، دانشکده پیراپزشکی، مرکز تحقیقات بیماریهای قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
5- مربی آموزش سلامت جامعه، کارشناس ارشد سلامت جامعه، دفتر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، mscn63@yahoo.com
چکيده: (763 مشاهده)
مقدمه: استفاده از روشهای نوین آموزشی در تربیت بهورزان، آنان را برای ایفای نقش خود توانمند میکند. هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی الگوی تدریس اعضای تیم با روشهای رایج بر میزان آگاهی جامعه تحت پوشش بهورزان درباره دیابت است.
روش کار: این مطالعه نیمهتجربی روی 24 بهورز و 192 نفر از جمعیت تحت پوشش آنان انجام شد. نمونههای پژوهش به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. آموزش محتوای دیابت در جمعیت تحت پوشش برای گروه آزمون به روش الگوی تدریس اعضای تیم و برای گروه کنترل به روش رایج ارائه شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگرساخته بررسی میزان آگاهی از روش الگوی تدریس اعضای تیم و نیز دیابت بهصورت مجزا در دو جامعه آماری طرح استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (نسخه 20) و آزمونهای آماری پارامتری تی مستقل، تی زوجی و تحلیل واریانس با مقادیر تکراری تحلیل شد.
یافتهها: بین میانگین نمره آگاهی بهورزان گروه کنترل و آزمون نسبت به الگوی تدریس اعضای تیم پس از مداخله آموزشی تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>P)، بهطوریکه، میانگین نمره آگاهی بهورزان گروه آزمون (44/1±08/12) نسبت به گروه کنترل (166/0±577/0) افزایش داشت. همچنین، میانگین نمره آگاهی جامعه تحت پوشش گروههای کنترل و آزمون در زمینه دیابت بعد از مداخله آموزشی (30/1±23/13 به نسبت 89/1±37/10) و مرحله پیگیری (49/1±42/12 به نسبت 79/1±96/9) تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>P).
نتیجه گیری: الگوی تدریس اعضای تیم باعث افزایش بیشتر آگاهی جامعه تحت پوشش بهورزان درباره دیابت نسبت به روش تدریس رایج شده است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1401/6/12 | پذیرش: 1401/8/30 | انتشار: 1401/12/7