دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 21-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.ARDABIL.REC.1401.082


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Imani I, Azimi M, Rastgo A. Designing and Psychometric Evaluation of the Electronic Education System Model using Virtual Education at the North Khorasan University of Medical Sciences, Iran. North Khorasan University of Medical Sciences 2024; 15 (4) :12-21
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2864-fa.html
ایمانی اسماعیل، عظیمی محمد، راستگو اعظم. طراحی و روان‌سنجی الگوی نظام آموزش الکترونیک با استفاده از آموزش‌های مجازی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1402; 15 (4) :12-21

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2864-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2- دانشیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران ، mohammad_azimi@cfu.ac.ir
3- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکيده:   (665 مشاهده)
مقدمه: یادگیری الکترونیکی شیوه‌ای برای طراحی، تدوین، ارائه و ارزشیابی آموزش است که از امکانات الکترونیکی برای کمک به یادگیری بهره می‌گیرد؛ لذا، پژوهش حاضر با هدف طراحی و روان‌سنجی الگوی نظام آموزش الکترونیک با استفاده از آموزش‌های مجازی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تدوین شده است.
روش کار: روش پژوهش از نوع میکس‌متد است. راهبرد تحقیق در بخش کیفی، تحلیل مضمون و در بخش کمی، پیمایشی است. نمونه آماری در مرحله کیفی، 20 نفر از خبرگان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی بودند که به‌روش گلوله برفی، به‌منظور مشارکت در پژوهش انتخاب شدند. نمونه‌ی آماری در بخش کمی، تمام استادان و صاحب‌نظران آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی به تعداد 440 نفر بوده‌اند. روش جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش، در بخش کیفی، مصاحبه‌ای (نیمه‌ساختاریافته) و در بخش کمی، پرسش‌نامه بود.
یافته‌ها: نظام آموزش الکترونیک با استفاده از آموزش‌های مجازی شامل 11 مضمون اصلی زیرساخت فناوری، زیرساخت انسانی، زیرساخت اقتصادی، زیرساخت مدیریت و رهبری، زیرساخت اداری و نظام پشتیبانی، دانشجو، محتوا و مطالب آموزشی، مدیریت و کادر متخصص، به‌کارگیری سخت‌افزار و نرم‌افزار، عوامل بیرونی و الزامات و 51 مضمون فرعی است. نتایج بخش کمی نشان داد که الگوی مذکور از اعتبار لازم برخوردار است.
نتیجه‌گیری: مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی می‌توانند با پیاده‌سازی نظام آموزش الکترونیک، به تقویت فرایند یادگیری دانشجویان کمک کنند.

 
متن کامل [PDF 1579 kb]   (175 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1402/1/4 | پذیرش: 1402/5/30 | انتشار: 1402/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb