Ethics code: IR.RUMS.REC.1400.207
Shakri A S, Asadpour M, Ahmadinia H, Islami H, Neyestani H. Investigating the Effect of the Educational Intervention based on the Health Belief Model on the Preventive Behaviors of Infection Caused by Blood-borne Diseases in the Nurses of the ICU Departments of Imam Hassan (AS) Hospital in Bojnord City in 2022-2023. North Khorasan University of Medical Sciences 2024; 16 (2) :76-82
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2998-fa.html
شاکری اعظم سادات، اسدپور محمد، احمدنیا حسن، اسلامی هادی، نیستانی هادی. بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیریکننده از عفونت ناشی از بیماریهای منتقلشونده از راه خون در پرستاران بخشهای آیسییو بیمارستان امام حسن (ع) شهر بجنورد در سال 140۰ و ۱۴۰۱. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1403; 16 (2) :76-82
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2998-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه بیماریها، معاونت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، خراسان شمالی، ایران ، azamsadat5263@gmail.com
2- استادیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دانشکده بهداشت، دانشکده بهداشت رفسنجان، رفسنجان، ایران
3- استادیار گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده پزشکی مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
4- استادیار گروه آموزشی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دانشکده بهداشت، دانشکده بهداشت رفسنجان، رفسنجان، ایران
5- معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، خراسان، ایران
چکيده: (404 مشاهده)
مقدمه: آسیبهای ناشی از سرسوزن یکی از مشکلاتی است که کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی، بهویژه پرستاران، با آن مواجهاند. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیریکننده از عفونت ناشی از هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز در پرستاران بخشهای آیسییو بیمارستان امام حسن (ع) شهر بجنورد است.
روش کار: مطالعه حاضر مطالعهای نیمهتجربی و مداخلهای در شهر بجنورد بود که به شیوه مداخلهای در سال 140۰ و ۱۴۰۱ درباره 76 نفر از کارکنان بخش آیسییو بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد که در دو گروه آزمایش و کنترل بودند، انجام شد. نمونهها به روش تخصیص تصادفی به دو بخش در گروه کنترل (38 نفر) و دو بخش در گروه مداخله (38 نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری استفاده شد. دادهها در نرمافزار آماری SPSS نسخه 20 وارد شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش پیشگیری از فرورفتن اجسام نوکتیز بر مؤلفههای مدل اعتقاد بهداشتی، شامل حساسیت درکشده، شدت درکشده، منافع درکشده، موانع درکشده، علائم برای عمل و رفتار و رفتارهای مواجهه تأثیر معناداری (001/0> P) دارد.
نتیجهگیری: مداخله آموزشی با تأکید بر سازههای الگوی باور بهداشتی، از جمله خودکارآمدی و موانع درکشده، تغییراتی در عملکرد گروه آزمون در جهت اتخاذ رفتارهای پیشگیریکننده از بیماریهای منتقلشونده از راه خون، هپاتیت B و C و ایدز، ایجاد کرد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1401/11/4 | پذیرش: 1402/7/12 | انتشار: 1403/4/9