زمینه و هدف: با افزایش جمعیت سالمندان، اهمیت کیفیت زندگی در این گروه از افراد جامعه روز به روز اهمیت بیشتری می یابد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش توسط همتا بر بعد روانی کیفیت زندگی سالمندان در سال 1393 انجام شده است.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است. افراد نمونه 40 نفر بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. پس از آماده کردن گروه همتا، 4 جلسه آموزشی توسط همتا برای گروه مداخله در طی 4 هفته برگزار شد. جهت سنجش کیفیت زندگی پرسشنامه کیفیت زندگیSF-36 قبل و 1 ماه بعد از مداخله در هر دو گروه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار آماری18 SPSS انجام شد.
یافته ها: میانگین نمره بعد روانی کیفیت زندگی بین دو گروه قبل از مداخله اختلاف آماری معنی داری نشان نداد. لیکن بعد از مداخله این تفاوت در میانگین نمره بعد روانی بین دو گروه معنادار شد (05/0>p).
نتیجه گیری: آموزش همتا باعث ارتقاء بعد روانی کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به پرفشاری خون گردید. لذا استفاده از این رویکرد آموزشی جهت بهبود و ارتقاءابعاد روانی کیفیت زندگی در سالمندان پیشنهاد می گردد.
واژه های کلیدی: همتا، کیفیت زندگی، سالمند، آموزش
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |