Shokooh F, Rajabzadeh R, Hosseini S H, Namdar- Ahmadabad H, Ghasemzadeh-Moghadam H, Jalilvand M R et al . The Investigation on the Relations between Epistemological Beliefs and Self-Regulating Learning Strategies among Students in North Khorasan University of Medical Sciences in 2017. North Khorasan University of Medical Sciences 2019; 11 (3) :78-86
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1900-fa.html
شکوه فروزان، رجب زاده رضوان، حسینی سیدحمید، نامدار احمدآباد حسن، قاسم زاده حامد، جلیلوند محمدرضا و همکاران.. بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. ۱۳۹۸; ۱۱ (۳) :۷۸-۸۶
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-۱-۱۹۰۰-fa.html
۱- استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
۲- دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات بیماریهای منتقله بوسیله ناقلین، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
۳- عضو هیات علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات بیماریهای منتقله بوسیله ناقلین، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
۴- استادیار ایمنی شناسی پزشکی، گروه پاتوبیولوژی و علوم آزمایشگاهی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
۵- استادیار باکتری شناسی پزشکی، گروه پاتوبیولوژی و علوم آزمایشگاهی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
۶- استادیار تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
۷- کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، izadfar_ar@yahoo.com
چکيده: (۳۹۴۴ مشاهده)
مقدمه:باورهای ساده اندیشانه معرفت شناختی در واقع خستگی، نبود انگیزش و بی اعتمادی به توانمندی شخصی را به دنبال دارد، چرا که این افراد دانش را شامل اجزای بی ارتباط ، مبهم، در احاطه مرجع و تلاش برای یادگیری را بی فایده تلقی می کنند. در این مطالعه رابطه بین باورهای معرفت شناختی و راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار:در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 625 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به روش سرشماری در مطالعه شرکت نمودند. داده ها با استفاده از سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیکی، باورهای معرفت شناختی شومر و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(MSLQ) جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل همبستگی، تحلیل واریانس وآزمون t گروه های مستقل( با استفاده از نرم افزار18 SPSS استفاده شد .
یافته ها: دراین مطالعه بین مولفه های باورهای معرفتشناختی دانشجویان و راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده رابطه معناداری دیده شد.بین راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده و مولفه ساده بودن دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت (160/0 r= و 001 /0 P <). همچنین بین راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده و مولفه توانایی ذاتی(361/0- r=و 001/0P<) و یادگیری سریع(266/0- r=و 001/0 P < ) رابطه منفی و معنیداری وجود داشت. و بین مولفه های قطعیت دانش و منبع دانش با راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده رابطه معناداری مشاهده نشد (P>0/05).
نتیجه گیری: در این مطالعه غالب مولفه های باورهای معرفتشناختی دانشجویان تاثیری معناداری بر استفاده از راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده داشتند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
بهداشت دریافت: 1397/8/6 | پذیرش: 1398/6/10 | انتشار: 1398/10/11