دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 86-78 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokooh F, Rajabzadeh R, Hosseini S H, Namdar- Ahmadabad H, Ghasemzadeh-Moghadam H, Jalilvand M R et al . The Investigation on the Relations between Epistemological Beliefs and Self-Regulating Learning Strategies among Students in North Khorasan University of Medical Sciences in 2017. North Khorasan University of Medical Sciences 2019; 11 (3) :78-86
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1900-fa.html
شکوه فروزان، رجب زاده رضوان، حسینی سیدحمید، نامدار احمدآباد حسن، قاسم زاده حامد، جلیلوند محمدرضا و همکاران.. بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1398; 11 (3) :78-86

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1900-fa.html


1- استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
2- دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات بیماریهای منتقله بوسیله ناقلین، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
3- عضو هیات علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات بیماریهای منتقله بوسیله ناقلین، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
4- استادیار ایمنی شناسی پزشکی، گروه پاتوبیولوژی و علوم آزمایشگاهی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
5- استادیار باکتری شناسی پزشکی، گروه پاتوبیولوژی و علوم آزمایشگاهی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
6- استادیار تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
7- کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، izadfar_ar@yahoo.com
چکيده:   (3526 مشاهده)
مقدمه:باورهای ساده اندیشانه معرفت شناختی در واقع خستگی، نبود انگیزش و بی اعتمادی به توانمندی شخصی را به دنبال دارد، چرا که این افراد دانش را شامل اجزای بی ارتباط ، مبهم، در احاطه مرجع و تلاش برای یادگیری را بی فایده تلقی می کنند. در این مطالعه رابطه بین باورهای معرفت شناختی و راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار:در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 625 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به روش سرشماری در مطالعه شرکت نمودند.  داده ها با استفاده از سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیکی، باورهای معرفت شناختی شومر و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(MSLQ) جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل  همبستگی، تحلیل واریانس وآزمون t گروه های مستقل( با استفاده از نرم افزار18  SPSS استفاده شد .
یافته ها: دراین مطالعه بین مولفه های باورهای معرفت‌شناختی دانشجویان و راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده رابطه معناداری دیده شد.بین راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده و مولفه ساده بودن دانش رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت (160/0 r= و 001 /0 P <). همچنین بین راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده و مولفه توانایی ذاتی(361/0- r=و 001/0P<) و یادگیری سریع(266/0-  r=و  001/0 P < )   رابطه منفی و معنی‌داری وجود داشت. و بین مولفه های قطعیت دانش و منبع دانش با راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده رابطه معناداری مشاهده نشد (P>0/05).
نتیجه گیری: در این مطالعه غالب مولفه های باورهای معرفت‌شناختی دانشجویان تاثیری معناداری بر استفاده از راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده داشتند.

متن کامل [PDF 1411 kb]   (1376 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1397/8/6 | پذیرش: 1398/6/10 | انتشار: 1398/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb