[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 78-86 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
فروزان شکوه ، رضوان رجب زاده، سیدحمید حسینی، حسن نامدار احمدآباد، حامد قاسم زاده، محمدرضا جلیلوند، علیرضا ایزدفر
چکيده:   (593 مشاهده)
مقدمه: باورهای ساده اندیشانه معرفت شناختی در واقع خستگی، نبود انگیزش و بی اعتمادی به توانمندی شخصی را به دنبال دارد،
چرا که این افراد دانش را شامل اجزای بی ارتباط، مبهم، در احاطه مرجع و تلاش برای یادگیری را بی فایده تلقی میکنند. در این
مطالعه رابطه بین باورهای معرفت شناختی و راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 625 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به روش سرشماری در
مطالعه شرکت نمودند. دادهها با استفاده از سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیکی، باورهای معرفت شناختی شومر و راهبردهای
یادگیری خودتنظیمی ) MSLQ ( جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی )تحلیل همبستگی،
تحلیل واریانس وآزمون t گروههای مستقل)با استفاده از نرم افزار 18 SPSS استفاده شد.
یافتهها: دراین مطالعه بین مؤلفههای باورهای معرفتشناختی دانشجویان و راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده رابطه معناداری
دیده شد. بین راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده و مؤلفه ساده بودن دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت ) 160 / 0 = r و
001 / 0 P < (. همچنین بین راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده و مؤلفه توانایی ذاتی ) 361 / 0 = - r و 001 / 0P< ( و یادگیری سریع
( 266 / 0 = - r و 001 / 0 P < ( رابطه منفی و معنیداری وجود داشت. بین مؤلفههای قطعیت دانش و منبع دانش با راهبردهای یادگیری
خودنظم دهنده رابطه معناداری مشاهده نشد ) 05 / 0 < P .)
نتیجهگیری: در این مطالعه غالب مؤلفههای باورهای معرفتشناختی دانشجویان تاثیری معناداری بر استفاده از راهبردهای یادگیری
خودنظم دهنده داشتند
واژه‌های کلیدی: باورهای معرفتشناختی راهبردهای یادگیری خودنظمدهنده دانشجویان
متن کامل [PDF 1463 kb]   (164 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokooh F, Rajabzadeh R, Hosseini S H, Namdar- Ahmadabad H, Ghasemzadeh-Moghadam H, Jalilvand M R et al . The Investigation on the Relations between Epistemological Beliefs and Self-Regulating Learning Strategies among Students in North Khorasan University of Medical Sciences in 2017. JNKUMS. 2019; 11 (3) :78-86
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1900-fa.html

شکوه فروزان، رجب زاده رضوان، حسینی سیدحمید، نامدار احمدآباد حسن، قاسم زاده حامد، جلیلوند محمدرضا و همکاران.. بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و راهبردهای یادگیری خودنظم دهنده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1398; 11 (3) :78-86

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1900-fa.html



دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4122